De werken aan de Leonardtunnel zorgen niet alleen voor extra files op de snelwegen, ook de buurgemeenten ondervinden heel wat hinder. Zo teistert het sluipverkeer de gemeenten Hoeilaart en Overijse. Beide gemeenten begrijpen de noodzaak van de werken, maar willen bijvoorbeeld dat de werken ook ‘s nachts doorgaan. Ze roepen de verschillende gewesten en instanties ook op tot meer samenwerking.
Druivenstreek over werken Leonard: "Werk samen en laat werken 's nachts doorgaan"
Al de hele week is er commotie rond de nieuwe fase die de werken aan het Leonardkruispunt ingaan. Vanaf morgen gaat het kruispunt onherroepelijk dicht. Zowel de gemeente Hoeilaart als de gemeente Overijse benadrukken dat ze niet tegen de werken zijn, die zijn broodnodig. Maar hun grondgebieden worden geteisterd door files en sluipverkeer en daar moet iets aan gedaan worden, klinkt het.
“Onze inwoners hebben het al een maand moeilijk om Hoeilaart binnen of buiten te rijden,” zegt Tim Vandenput (Open VLD), burgemeester van Hoeilaart. “Dat heeft te maken met de versmalde of verminderde rijstroken rondom het Leonardkruispunt.” Vandenput wil dat de oorzaken worden aangepakt. Zo vindt hij de afgesloten rijstrook vanuit Wezembeek tot aan het kruispunt maar niks “Die is er voor de hulpdiensten en dat is nutteloos. Want voor de werken begonnen, stond daar ook al elke dag file. De hulpdiensten konden er toen ook door, dus ik zie geen verschil nu er werken zijn.”
In buurgemeente Overijse merken ze dat het sluipverkeer toeneemt door de werken aan het Leonardkruispunt. “In de Vuurgatstraat bijvoorbeeld. Die is net heraangelegd met fietspaden en is een verbindingsweg naar Hoeilaart,” weet schepen van Mobiliteit Peter Lombaert (Groen). “Veel mensen die naar Waterloo moeten, rijden nu rechtdoor tot Jezus-Eik en nemen dan de Vuurgatstraat om zo hun weg richting Waterloo en Brain-La-Leu te zoeken. Die wegen kunnen dat niet aan.”
"Werk samen" Alle instanties moeten samenwerken, vinden Overijse en Hoeilaart. En samen naar oplossingen zoeken. Schepen Lombaert van Overijse vergelijkt met de werken aan de Ring rond Antwerpen. “Daar heeft Vlaanderen massaal geïnvesteerd in beter openbaar vervoer. Maar hier zitten we met een versnippering van het aanbod van De Lijn, de MIVB en de TEC. We vragen al twee jaar om samen te werken en het aanbod voor openbaar vervoer op elkaar af te stemmen.”
De komende dagen is er nog overleg tussen alle betrokken partijen.