Colruyt Group heeft op de site Dassenveld in Halle een eerste waterstofstation in gebruik genomen. Met het waterstofstation wil Colruyt Group aantonen dat het technisch en economisch haalbaar is om groene stroom, opgewekt met zon en wind, op te slaan en te transporteren onder de vorm van waterstof.
Colruyt opent waterstofstation op Dassenveld
Het systeem wordt getest op concrete, logistieke toepassingen, maar heeft ook een impact op de mobiliteit en het globale beheer van energiebronnen. “De groep wil zo meewerken aan de ontwikkeling van een waterstofeconomie. Samen met onze partners geloven we in een ‘schoon’ systeem dat steunt op hernieuwbare energie”, verklaart Jef Colruyt, CEO van Colruyt Group. “Met dit project willen we alle betrokken partijen overtuigen van de mogelijkheden die waterstof biedt als energiedrager. Want alleen als alle partijen overtuigd zijn, kunnen we de laatste hordes nemen.”
Aan het waterstofstation kunnen logistieke toestellen met een brandstofcel tanken. Vandaag heeft Colruyt Group 11 transpalletten met die technologie. Het plan is om deze vloot nog uit te breiden met 200 bijkomende brandstofcellen. Ook de waterstofwagen Hyundai ix35 komt er tanken. De medewerkers van Colruyt Group testen die wagen al een jaar.
Waterstof is volgens Jef Colruyt ook een betrouwbare manier om de elektriciteitsbehoeften van de site Dassenveld, waar het distributiecnetrum ligt, te beheren. De overtollige stroom geproduceerd door windturbines en zonnepanelen, slaat de groep op in waterstof in plaats van op het net te zetten. Wanneer er minder energieproductie is, zet het waterstof opnieuw om in elektriciteit. Dat is ‘energie bufferen’.