Wie af en toe door een stads- of gemeentecentrum wandelt kan er niet naast kijken: koffiezaken schieten als paddenstoelen uit de grond. Eentje 'to go', gezellig binnen met een gebakje of ongemalen bonen voor thuis: alles zit in de lift. Koffie is steeds meer het 'kleine gelukje' en dat mag ook wat kosten, want we kopen steeds bewuster en lokaler, zegt ondernemersorganisatie UNIZO.
Koffiezaken zijn hot: “Consument zoekt naar beleving”
Serge Van Cauter van koffiezaak Mokadis in Halle roostert wekelijks 200 kilogram koffiebonen. Zonder computers, hij vertrouwt enkel op zijn neus en ogen. Hij merkt het alsmaar meer: koffie is hot. “Vooral jonge mensen hebben het leren appreciëren”, zegt Serge. “Vooral tijdens de coronaperiode is onze zaak geboomd. Mensen waren aan het rondwandelen. Alles was dicht, maar wij konden take away doen. Mensen kwamen hun koffietje halen, samen met ons zelfgebakken koekjes. Misschien was het de enige luxe die we ons konden permitteren tijdens corona.”
Die boomende koffiebusiness vertaalt zich ook in cijfers, want koffiezaken schieten als paddenstoelen uit de grond. Op zestien jaar tijd is het aantal in Vlaams-Brabant met bijna 80 procent toegenomen. Want de consument koopt steeds ambachtelijker, lokaler, en kleinschaliger. “De consument is op zoek naar een verhaal, naar beleving en kwaliteit. Bij die speciaalzaken kan je spreken van ambacht”, zegt Julie Huntz van Unizo. “De mensen gaan bewuster consumeren. Ze zijn minder op zoek naar meer en meer consumeren, maar naar minder consumeren en bewuster consumeren. We zien hetzelfde in de modesector.”
Alleen zou die trend zich ook moeten doorzetten bij voedingsspeciaalzaken zoals bakkers en slagers, zegt Unizo. Want daar is er op zestien jaar tijd bijna een derde van verdwenen.