Vandaag is voor de Brusselse politierechtbank het proces rond de treinramp in Buizingen hervat. De hele voormiddag werden de vijf experts ondervraagd. Zij brachten ook opheldering over het mysterie van het groene licht dat vijf dagen na het ongeval te zien was op een televisieraportage met de verhakkelde treinwagons in de achtergrond.
Treinramp Buizingen: mysterie over groen licht opgehelderd
De zitting vorige week eindigde in commotie toen de advocaten van de treinbestuurder - waarvan de experts denken dat hij een rood licht negeerde - een nieuwsuitzending van de Franstalige openbare omroep RTBF lieten zien waarop bleek dat het sein op 20 februari, vijf dagen na de ramp en toen het wrak er nog steeds lag, op groen stond.
Vandaag gaven de experts en Infrabel daarover uitleg. Volgens de experts stond het licht maar enkele minuten op groen en werd het televisiebeeld toen toevallig gemaakt. “Op 20 februari werden er in de voormiddag geplande werken uitgevoerd door Infrabel,” verklaart een expert. “We waren daarvan op de hoogte, die plek was toen vrijgegeven door de onderzoeksrechter. Het registratietoestel toont dat het bewuste sein om 10u02 enkele minuten op groen heeft gestaan tijdens die werkzaamheden. Vermoedelijk is toen dat beeld opgenomen."
Datzelfde registratietoestel heeft volgens de experts op 15 februari 2010, op het moment van het ongeval, een rood sein waargenomen. “We blijven er bij dat er geen enkele technische indicatie is dat het sein op groen stond op het moment van het ongeval.”
De advocaten van Infrabel zwaaiden daarop met een proces verbaal dat werd opgesteld de dag na het ongeval. “De experts zijn toegekomen en het sein stond op rood sinds 15 februari. Een medewerker van Infrabel heeft toen het akkoord gekregen om het sein op groen te zetten. Alles werd genoteerd en gebeurde in alle transparantie.”
Naast de treinbestuurder staan ook NMBS en Infrabel terecht voor nalatigheid. Het hele proces ligt nu stil tot 16 september. Dan starten de pleidooien.