Is er eindelijk een oplossing in de maak voor de sluikstortproblemen op Cargovil, op de grens van Vilvoorde, Zemst en Grimbergen? Het Agentschap Wegen en Verkeer wil drastisch ingrijpen door de parkeerstroken aan de bedrijvenzone te schrappen. Want die nodigen uit om vuil te dumpen, het opruimen lijkt wel dweilen met de kraan open.
Eindelijk een oplossing voor het sluikstortprobleem in Cargovil? "We hebben een formeel akkoord nodig"
De Woluwelaan op Cargovil is een nachtmerrie voor de gemeenten Vilvoorde, Zemst en Grimbergen, voor de afvalintercommunales en het Agentschap Wegen en verkeer. Als je van aan de Mechelsesteenweg in Vilvoorde tot aan Verbrande Brug in Grimbergen rijd passeer je langs één langgerekt sluikstort.
“Wij ruimen jaarlijks in Vlaanderen 3,5 miljoen kilogram sluikstorten op en in Cargovil gaan wij maandelijks langs om op te ruimen," zegt Anton De Coster van het Agentschap Wegen en Verkeer, "de laatste beurt dateert van 31 oktober en minder dan een week later lag het daar weer vol afval. Volgens de intercommunale is het daderprofiel niet de toevallige passant maar gaat het over particulieren en kleine ondernemingen die doelgericht naar daar rijden met vrachtwagens en bestelwagens om daar grote hoeveelheden afval achter te laten.”
Langs het hele traject, naast elke oplegger of vrachtwagen een camera plaatsen of een politie-inspecteur posteren is niet haalbaar, daarom wil het Agentschap Wegen en verkeer nu drastisch ingrijpen. “Wij hebben recent voorgesteld aan de drie gemeentebesturen en de partners om die parkeerstrook te schrappen zodat daar niet meer geparkeerd kan worden," zegt De Coster, "wij stellen vast dat het sluikstortprobleem echt wel nauw verbonden is met het parkeergedrag. Er parkeren daar grote vrachtwagens en opleggers en de overtreders laten dan hun afval tussen die vrachtwagens achter. De aanwezigen op de vergadering van de gemeentebesturen, van de partners reageerden daar in eerste instantie positief op, maar hebben uiteraard een formeel akkoord nodig, vooral van de gemeentebesturen.”
“Het moet natuurlijk gezegd worden: er is een algemeen probleem van gebrek aan parkeergelegenheid voor vrachtwagens in heel Vlaanderen. Dart gaan we niet structureel oplossen door hier op Cargovil, dat is een ruimer probleem dat door de Vergvoerregioraad gaat bekeken worden dus daar is men ook mee bezig, maar dat is een ruimer probleem waarvoor we niet meteen een oplossing gaan vinden hier specifiek op Cargovil,” klinkt het.