Wetenschappers van de UAntwerpen en UCLouvain bogen zich over het jaar 2019, omdat dit het laatste representatieve jaar is voor de coronacris uitbrak. Ze brachten daarbij cijfers in kaart op drie niveaus: de activiteiten die rechtstreeks te linken zijn aan de luchthaven, zoals de operaties van de luchtvaartbedrijven, de luchtverkeersleiding, hotels en winkels op de site en de cargo-activiteiten. Ook het rendement van bedrijven die voor een indirecte impact zorgen werd onderzocht. Denk aan ondernemingen die bijvoorbeeld de restaurants op de luchthaven bevoorraden, taxibedrijven in de omgeving en firma’s die landingsbanen onderhouden. Ten derde werden ook de zogenaamde ‘geïnduceerde effecten’ berekend. Die omvatten de loonuitgaven in de nationale economie doro werknemers die werken bij de direct en indirect gerelateerde bedrijven.
“De studie bevestigt dat Brussels Airport het twee belangrijkste economische centrum van het land blijft, met 29.500 jobs op de site van de luchthaven en in het totaal 64.000 job verspreid over het hele land,” zegt CEO Arnaud Feist. “De studie toont het belang aan van de luchthaven voor de tewerkstelling en als economische groeimotor. De economische toegevoegde waarde van Brussels Airport blijft stijgen.”