Brussels Airport moet zich ook na 2032 verder kunnen ontwikkelen. Dat zegt de luchthaven in een eerste reactie op de vergunning die minister Demir aflevert. "De beperking van het aantal vliegbewegingen die de vergunning oplegt, treft de toekomst van het hele ecosysteem op de luchthaven", klinkt het.
Brussels Airport: "Vrees voor krimp van activiteiten"
Brussels Airport heeft een eerste analyse gemaakt van de voorwaarden die Demir koppelt aan de vergunning voor onbepaalde tijd. "240.000 vliegbewegingen per jaar geeft een groeimarge tot 2032, maar er zal een bijstelling nodig zijn om daarna verder te groeien. Daarnaast bevat de vergunning ook strenge reductiedoelstellingen op vlak van geluid", klinkt het bij de luchthavenuitbater. "Dergelijke exploitatiebeperkingen mogen slechts worden ingevoerd na het volgen van de Europese “Evenwichtige Aanpak”-verordening. Het resultaat van deze procedure zal moeten aantonen of de voorliggende maatregelen effectief kunnen opgelegd worden, of moeten bijgestuurd worden."
Als de beperkingen worden geïmplementeerd, vreest de luchthaven de gevolgen. "Het zou leiden tot een krimp in de activiteiten van de luchthaven, wat een zware impact zou hebben op de connectiviteit van ons land en de sociaal-economische rol van de luchthaven, met vandaag 64.000 directe en indirecte werknemers."