Brussels Airport wil de volgende jaren fors investeren en uitbreiden. Een en ander zou ook een verdubbeling betekenen van het aantal jobs. Dat heeft CEO Arnaud Feist vanmiddag bekend gemaakt op een persconferentie.
Brussels Airport wil aantal jobs verdubbelen tegen 2040
De volgende jaren zal het passagiersvervoer wereldwijd met bijna 4% groeien en het goederentransport met 4,7%. Om aan die vraag te kunnen beantwoorden zal Brussels Airport extra investeringen doen.
Nieuwe baaninfrastructuur, 2 nieuwe pieren en bedrijvencomplex
Om de capaciteit van de baaninfrastructuur te verhogen zijn er 2 mogelijkheden: een verlenging van de taxiweg naast baan 07R/25L of een verlenging van de baan zelf. Deze aanpassing zal uitgevoerd worden vanaf 2025. Voorts zullen er 2 pieren gebouwd worden om het comfort van de reizigers te verhogen. Tot slot zal er een nieuw prestigieus bedrijvencomplex neergepoot worden en zal ook de zone Brucargo heringericht worden.
Een verdubbeling van het aantal banen
Dankzij deze investeringen kan het aantal jobs stijgen van 60.000 naar 75.000 in 2020, naar 85.000 banen in 2025 en naar 120.000 jobs tegen 2040.
Overleg in Forum 2040
De investeringen wil Brussels Airport op een transparante manier uitbouwen in dialoog met alle luchthavengebruikers, omwonenden, gemeenten, bedrijven en organisaties uit het middenveld. Ook de impact op het milieu wordt een belangrijk aandachtspunt. Om dit mogelijk te maken zal een platform opgericht worden: Forum 2040.
Vakbonden reageren voorzichtig
De vakbonden kregen vanmorgen al uitleg op een bijzondere ondernemingsraad. De christelijke vakbond noemt de plannen alvast zeer erg ambitieus maar plaats ook enkele kanttekeningen. Zo pleit ACV-Transcom voor extra toegangs- en vertrekwegen en meer en beter openbaar vervoer naar de luchthaven. Ook vraagt de vakbond garanties voor de extra jobs die zullen gecreëerd worden. Want aan de ongebreidelde onderaanneming, de Uberpraktijken en de hoge eisen op het vlak van flexibiliteit moet een einde komen. Ook betreurt ACV Transcom dat de verschillende luchthavens in ons land niet uitpakken met een gezamelijke visie en aanpak. Tot slot roept de vakbond de verschillende overheden op om werk te maken van een gecoördineerd luchthavenbeleid tussen de regio’s.
Werkgeversorganisatie VOKA tevreden met de 60.000 nieuwe jobs
Ons land heeft volgens de werkgeversorganisatie VOKA absoluut nood aan dergelijke groeimotoren. “De concurrentie uit onze buurlanden landen is enorm en de voorbije jaren groeiden de luchthavens daar wel, terwijl de onzekerheid en politieke blokkades in ons land er voor zorgden dat we de boot misten. Dat kunnen we ons niet meer permitteren. Vanaf nu is het evolueren of uitdoven. Daarom zijn we voorstander van een luchthaven die aangepast is aan de toekomst, zowel qua capaciteit, mobiliteit als werkgelegenheid”, zegt Peter Van Biesbroeck.
Boerenbond en Landelijke Gilden vrezen onleefbaarheid voor omliggende dorpen
De Boerenbond en Landelijke Gilden maken zich zorgen over de uitbreidingsplannen. Een verlenging van de piste impliceert volgens de Boerenbond een grote aantasting van het waardevolle landbouwgebied en een grote, onaanvaardbare impact op de landbouwers van Kortenberg, Zaventem, Kampenhout en Steenokkerzeel. Landelijke Gilden, dat de belangen van het platteland en zijn inwoners verdedigt, wijst erop 'dat deze uitbreidingsplannen de leefbaarheid van de dorpen Erps-Kwerps, Steenokkerzeel en Nederokkerzeel zwaar onder druk zullen zetten'.