Brussels Airlines kan maar beter niet volledig opgaan in Eurowings. Dat is de lagekostenmaatschappij van Lufthansa. “Zo’n verhaal zou nefast zijn voor Brussels Airlines en de luchthaven op Zaventem”, dat zegt CEO Arnaud Feist in de Standaard.
Brussels Airlines wordt beter geen lagekostenmaatschappij, waarschuwt CEO Feist
Begin volgend jaar zal Lufthansa, dat nu al voor 45% eigenaar is van Brussels Airlines, de overige aandelen overnemen van de Belgische luchtvaartmaatschappij. Topman Feist ziet er gouden kansen in. "We zijn ervan overtuigd dat een model zoals bij Swiss of Austrian kan lukken. Dat Brussels Airlines zichzelf blijft, als onderdeel van de Lufthansa-groep, en dat het verder mag groeien zoals het dat vandaag doet", aldus de topman vandaag in De Standaard.
Vraag is natuurlijk of dit ook het model is dat Lufthansa voor ogen heeft. Want onlangs liet de baas van Eurowings verstaan dat deze lagekostenmaatschappij Brussels Airlines volledig zou opslorpen. “Dat zou geen positief verhaal zijn voor Brussels Airlines of voor Brussels Airport. Al zou wel kunnen worden gesproken over een hybride model. Met een integratie in Eurowings, maar met behoud van enkele specifieke activiteiten zoals de langeafstandsvluchten", aldus Feist.
Werkgelegenheid verankeren
Ook wil Feist niet dat er jobs zouden sneuvelen bij Brussels Airlines. “Het is dus heel belangrijk dat we samen – luchthaven, regering en de Belgische aandeelhouders – bekijken hoe we de werkgelegenheid hier verankeren’, besluit Feist. (foto: Brussels Airlines)