Werken in de Leonardtunnel

Renovatie Leonardtunnel gaat nieuwe fase in: "Zes maanden grote verkeershinder"

vrij 15 maa

Maandag start het tweede deel van de grote renovatie van de Leonardtunnel. Onder meer de zijwanden van de ingangen van de tunnel, stalen steunpunten en vloerplaten worden volledig vernieuwd. De werken zullen een half jaar voor heel wat verkeershinder zorgen. Tegen begin 2025 moet de renovatie achter de rug zijn. “Daarna is de Leonardtunnel klaar voor nog eens dertig jaar intensief gebruik”, zegt Anton De Coster van het Agentschap Wegen en Verkeer.

Sinds april vorig jaar ondergaat de Leonardtunnel een grondige opknapbeurt. “Onder meer het beton van de wanden en plafonds zijn al hersteld, en werd de dakplaat zo behandeld dat het staal niet meer roest. Verder kreeg het plafond een brandwerende coating”, zegt Anton De Coster van het Agentschap Wegen en Verkeer. “Momenteel worden er kabelgoten geplaatst en wordt er beton gestort waarop in een latere fase veiligheidsstootbanden komen.”

Vlaanderen trok 28 miljoen euro uit voor de werken. “Veel van de bruggen en tunnels in Vlaanderen werden gebouwd in de jaren ’60, ’70 en ‘80 en zijn ondertussen sterk verouderd. Om de historische onderhoudsachterstand efficiënt aan te pakken en de veiligheid te garanderen, investeert Vlaanderen deze legislatuur 200 miljoen euro in de dringende vernieuwingen op kortere termijn van de tunnels. Een broodnodige investering waarmee we de veiligheid garanderen en de levensduur aanzienlijk verlengen”, zegt Vlaams minister van Openbare Werken Lydia Peeters.

Werken in de Leonardtunnel

Het Agentschap Wegen en Verkeer werkt vanaf 18 maart aan de toegangen van de Leonardtunnel, meer bepaald aan de wanden van de toegangen. Het beton van die wanden wordt vernieuwd. “Om de werken uit te kunnen voeren, heeft de aannemer ruimte nodig. Een rijstrook wordt afgesloten op de uitvoegstrook aan de buitenkant van de wanden, waar het verkeer van de binnenring voorsorteert om de E411 richting Namen te nemen. Het verkeer zal al van net voor de toegang van de Vierarmentunnel op een versmalde rijweg rijden", zegt De Coster.

Naast de Leonardtunnel liggen ook een paarden- en voetgangerstunnel en een fietstunnel. “Ook die worden grondig vernieuwd. Tot slot worden de komende maanden heel wat veiligheidsvoorzieningen geïnstalleerd. Dat gaat dan onder andere over brandwerende wanden, ventilatie en radiosystemen waarmee bij incidenten boodschappen kunnen verzonden worden naar de autoradio’s”, besluit De Coster.