eurostadion7.jpg

Negatief mobiliteitsadvies voor Eurostadion

don 29 sep 2016

Het nieuwe Eurostadion dat op de Heizel zal neergepoot worden, krijgt een negatief mobiliteitsadvies. De mobiliteitseffecten van zo’n voetbalstadion worden in het milieueffectenrapport (MER) zwaar onderschat. Dat oordeelt het departement Mobiliteit en Openbare Werken. 

Ten laatste op 9 oktober wordt het milieueffectenrapport voor het Eurostadion goed- of afgekeurd. Het advies van het departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) is alvast vernietigend. Zo wordt volgens de dienst het aantal bezoekers dat met de wagen zal komen zwaar onderschat. Het aantal bezoekers dat met de wagen of de fiets zou komen wordt in het MER dan weer overschat. De mobiliteitseffecten krijgen van het MOW dus een onvoldoende.

Het departement baseert zich voor zijn advies op een eerdere studie uit 2011 rond de mobiliteitsimpact van de wedstrijden van Anderlecht. Daaruit blijkt dat 85 tot 90% van de supporters die van het buiten het gewest komen, zich verplaatsen met de wagen. Ook maakte de studie duidelijk dat slechts 1 op de 8 bezoekers afkomstig is uit Brussel. Dus het globale aandeel van koning Auto in het Eurostadion zal veel hoger liggen dan wat nu aangegeven wordt in het MER, aldus het MOW in zijn advies. Bovendien zullen die effecten er zijn in een ruimer gebied dan in het MER is aangegeven. Het negatieve advies is de zoveelste opdoffer voor bouwheer Ghelamco dat het stadion wil klaar hebben tegen het EK voetbal in 2020. (foto Ghelamco)