De renovatiewerken op baan 25L/07R van Brussels Airport zijn maandag in een nieuwe fase getreden. Doordat er van 3 tot 15 augustus ook gewerkt wordt aan de kruising van de banen 25L/0R en 01/19 kan op deze luchthaven tijdens deze periode enkel 25R/07L gebruikt worden om te landen en op te stijgen. De Noordrand zal hierdoor veel meer opstijgende vliegtuigen over zich heen krijgen.
Door werkzaamheden Zaventem krijgt Noordrand 14 dagen meer vluchten over zich heen
Om toename van de lawaaihinder te vermijden vroegen de burgemeesters van Grimbergen, Machelen, Meise, Vilvoorde en Wemmel daarom in maart aan minister van Mobiliteit Jacqueline Galant voor een betere spreiding van de vluchten door bijvoorbeeld de Kanaalroute boven Brussel opnieuw te gebruiken. "Nieuwe routes uitstippelen voor deze periode was niet mogelijk omdat Belgocontrol daarvoor een maandenlange voorbereiding nodig heeft", zegt Anke Fransen, woordvoerster van Brussels Airport. "Wel hebben we voor deze periode het aantal vluchten beperkt. Terwijl er overdag in theorie 74 vertrekkende vluchten mogelijk zijn per uur is dat aantal thans beperkt tot 40. Bovendien is het zo dat lichtere toestellen die geen lange baan nodig hebben nog steeds kunnen landen op andere banen", aldus Anke Fransen.
In het kader van deze renovatiewerkzaamheden worden de bovenste asfaltlagen vernieuwd, de verharde bermen en afwatering worden opnieuw aangelegd en de riolering wordt gerenoveerd. Ook de dakplaat van de tunnel onder baan 25L aan de Tervuursesteenweg krijgt een nieuwe waterdichte bekleding. De werkzaamheden gingen eind mei van start en duren volgens de huidige planning tot en met 7 september.