Historische kooien station Vilvoorde

Renovatie historische trapkooien station Vilvoorde begonnen

zon 24 maa

De vernieuwing van het station van Vilvoorde gaat met de renovatie van de historische trapkooien op de perrons een nieuwe fase in. De kooiconstructie op de perrons 1-2 werd met een kraan opgetild en vervoerd naar een atelier waar ze volledig gerenoveerd worden. De hijswerken voor de andere perrons vinden later dit voorjaar plaats. Omdat de kooien over de sporen getild worden en daarvoor een buitendienststelling van de betrokken sporen nodig is, vinden de werken telkens tijdens een weekend plaats. Door de restauratiewerken uit te voeren in een atelier in plaats van op de perrons zelf, kan de impact op de treindienst zoveel mogelijk beperkt worden.

Hijsen historische kooien station Vilvoorde

“Met de restauratie van de historische trapkooien komt na bijna tien jaar het einde van de noodzakelijke renovatie in zicht,” aldus burgemeester Hans Bonte. “Door de ijzeren constructie te behouden, erkennen de stad en de spoorwegmaatschappij de grote erfgoedwaarde van ons station. De treinverbinding Brussel-Mechelen over het grondgebied van de stad Vilvoorde is de oudste publieke spoorlijn op het Europees continent.”

Sinds anderhalf jaar kunnen reizigers gebruik maken van een nieuwe bijkomende brede onderdoorgang met roltrappen en liften. De perrons zijn vernieuwd met nieuwe schuilhuisjes, zitbanken en luifels. Eind vorig jaar werd de vernieuwde overdekte fietsenstalling aan de stadszijde in gebruik genomen. Het aantal fietsparkeerplaatsen is toegenomen tot bijna 1.000. NMBS wil het aantal fietsplaatsen tegen 2032 met meer dan 30 procent doen stijgen. Ook het plein voor het station is vernieuwd.

In het station van Vilvoorde nemen elke weekdag gemiddeld zo’n 6.000 reizigers de trein. Op een weekdag stoppen er meer dan 250 treinen.

Hijsen historische kooien station Vilvoorde