De plannen voor de aanleg van een hockeyveld, een nieuwe kantine met kleedkamers en een heraanleg van de parking aan de Sportpleinstraat lijken een zaak van lange adem te gaan worden. Buurtbewoners lieten eerder al hun ongenoegen blijken en haalden nu een slag thuis.
Metamorfose sportsite Wezembeek-Oppem loopt vertraging op door beroepsprocedures misnoegde buurtbewoners
De buurtbewoners vrezen voor allerlei vormen van overlast, een grote mobiliteitsknoop door de grote toestroom van nieuwe leden en bijgevolg nog een ongebreidelde expansie van de toekomstige club. Ze dienden beroep in tegen de wegenisplannen en kregen gelijk van de minister van Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open VLD). De plannen komen dus terug op het bord van de gemeenteraad terecht.
De parking zal in het nieuwe project ontsloten worden met een in- en uitrit waar dat vandaag langs dezelfde weg verloopt. De nieuwe inrit is echter een struikelsteen. “Ze willen wat nu nog een verharde aarden weg achter de tuinen is gebruiken als toegang en er ook nog eens een kiss & ride-zone aanleggen”, zegt spreekbuis Rudi Vandervorst. “Dat zien de bewoners niet zitten want de overlast wordt zo wel erg groot. Je hebt sowieso al het enervante getik van het hockeyspel en vanuit de kantine, die verhoogd wordt aangelegd, gaat er ook heel wat inkijk zijn. Ook bij de veiligheid stellen we ons vragen want de brandweer kan er niet door. Wij zijn tevreden want alles ligt stil nu. Dit krijgen ze er nooit meer door voor de verkiezingen.”
Sportschepen Jérôme Delcourt (LB-Union) bevestigt het njet van de minister. “De wegenis omvat zowel de nieuwe toegangsweg als de parking en een trage doorsteek naar de school gelegen aan de Bosweg”, legt hij uit. “De minister oordeelde nu dat de gemeenteraadsbeslissing met betrekking tot de wegenis onvoldoende argumentatie bevatte over hoe de nieuwe weg het algemeen belang dient en zal worden ingepast in het gemeentelijk wegennetwerk”, duidt Delcourt. “Er werd ook onvoldoende besproken wat de mobiliteitsimpact zal zijn van de beoogde wegenis, in het bijzonder wat betreft zachte mobiliteit. Het betreft voor alle duidelijkheid geen inhoudelijk oordeel over het ontwerp, maar een vaststelling dat de argumentatie ontoereikend was.”
Delcourt geeft toe dat het project hierdoor wel de nodige vertraging kan oplopen. “Zeker met de verkiezingen in aantocht... Of dit ook een meerprijs betekent, weten we nog niet. Er is nog geen aanbesteding geweest, maar hopelijk is de raming van de architecten voorzichtig genoeg geweest.”
De werken zouden normaal 4,5 miljoen euro kosten. Bedoeling was dat het project tegen 2028 voltooid zou zijn.
De uitspraak van de provincie over het beroep tegen de vergunning voor het totaalproject wordt verwacht tegen 18 mei.