Philippe Touwaide, de federale ombudsman voor de luchthaven van Zaventem, wil de meest lawaaierige vliegtuigen verbieden om nog te landen of op te stijgen op Brussels Airport. Het is één van de voorstellen van Touwaide om de geluidsoverlast rondom de luchthaven in te perken. "Brussel moet niet de vuilbak zijn van alle lawaaierige toestellen", aldus Touwaide tijdens een persconferentie vandaag in Kraainem.
Ombudsman wil lawaaierige vliegtuigen weg op Brussels Airport
Al jaren wordt er gediscussieerd over hoe de geluidsoverlast rondom Brussels Airport kan verminderd worden. De voorbije twintig jaar kreeg de federale ombudsman Philippe Touwaide maar liefst 14,5 miljoen klachten. Hij doet nu dertig concrete voorstellen om de overlast aan te pakken. Zo wil hij sleutelen aan de geluidsniveaus, waardoor de meest lawaaierige vliegtuigen 's nachts, 's morgens en 's avonds niet meer mogen landen of opstijgen. De regel kan volgens Touwaide al in november van dit jaar ingaan. Het zou gaan om zo'n twintig toestellen per dag.
"Elke luchtvaartmaatschappij heeft oude, lawaaierige toestellen in hun vloot, maar ook middeloude en nieuwere toestellen. Er zijn bij ons ook bijna geen sancties of controles, dus maatschappijen zetten die oude toestellen in op lijnen richting Zaventem", zegt ombudsman Touwaide. "Brussel moet niet de vuilbak zijn van alle lawaaierige toestellen. Dit probleem werd nooit opgelost. Er zijn veel hartinfarcten, mensen worden ziek van het lawaai en hebben een verstoorde nachtrust.”
Touwaide vraagt dan ook om een nieuwe impactstudie van de luchthaven op de gezondheid van de buurt. Verder wil hij het aantal vluchten overdag beperken, ook al staat dat haaks tegenover de uitbreidingsplannen die Brussels Airport zelf voor ogen heeft. Een federale vliegwet, die de spreiding van opstijgende en landende vliegtuigen wettelijk verankerd, biedt volgens de ombudsman weinig toelaas. "De volledige buurt rond de luchthaven is volgebouwd, er zijn bijna geen velden of dunbevolkte gebieden om vliegtuigen te laten overvliegen. De beste oplossing is dus de traffiek beperken en een lage emissiezone boven Zaventem", besluit Touwaide.