file3.jpg

Versmalling E40 in Kraainem geen zin zonder alternatieven voor pendelaars

din 22 nov 2016

De versmalling van de E40 Leuven-Brussel van 6 naar 4 of 3 rijstroken ter hoogte van de hoofdstad blijft verdeelde reacties uitlokken.  Maar zowel voor-  als tegenstanders benadrukken dat er eerst alternatieven moeten worden uitgewerkt voor de pendelaars. 

Touring: Trechtereffect met langere wachttijden

Danny Smagghe van Touring waarschuwde in het nieuws op RINGtv al voor een trechtereffect wat langere files en langere wachttijden zal veroorzaken. Touring wil dat er ook  eerst alternatieven worden uitgewerkt voor de pendelaars. Touring pleit onder meer voor extra randparkings en een uitbreiding van het Brusselse metronetwerk tot in de Rand.

Voka: Brussel spant de kar voor het paard

Een gelijkaardig geluid horen we bij VOKA. “Het zal de verkeersellende enkel doen toenemen, want de bereikbaarheid van de hoofdstad gaat er verder op achteruit”, vreest Jean-Paul Van Avermaet, voorzitter van Voka Metropolitan. “Brussel wordt zo nog minder aantrekkelijk als economisch centrum omdat er niet voldoende alternatieven zijn. Maak daar eerst werk van”, aldus Van Avermaet.

Fietsersbond: Plannen getuigen van langetermijnvisie

De Fietsersbond is de plannen van het Brussels gewest wel genegen die volgens de organisatie getuigen van een langetermijnvisie. Maar ook de Fietsersbond benadrukt dat er eerst werk moet gemaakt worden van alternatieven zoals de realisatie van het Gewest Expresnet en de uitbouw van de HST-route voor fietsers tussen Leuven en Brussel. De pendelaars moeten immers eerst over alternatieven beschikken. VAB deelt die mening. Ook andere grootsteden zoals Oslo en Londen weren koning Auto maar daar is wel degelijk een alternatief voor de pendelaars.

Brussel: wellicht geen extra hinder

Het Brussels Gewest nuanceert de hele heisa. Ook nu beschikt de E40 over slechts 3 rijstroken na de kruising met de Ring. Dat worden er even zes maar voor de ingang van de tunnels zijn er dat opnieuw 3. “De beperking van het aantal rijstroken zal dus geen negatieve impact hebben op de verkeerstroom”, zegt minister-president Rudi Vervoort (PS).

Vlaamse overheid: graag overleg

Ook de Vlaamse overheid maakt zich weinig zorgen over de plannen van het Brussels Gewest. Een gelijkaardige studie uit 2014 zag ook geen negatieve impact voor het verkeer op de E40. Wel betreurt bevoegd minister Weyts dat Brussel niet heeft overlegd met Vlaanderen.