De resultaten van de studies over het gebruik van trambussen op de tracés voor de toekomstige trams van het Brabantnet zijn bekend. Enkel op het Ringtracé tussen de Heizel en Brussels Airport wegen de baten op tegen de kosten.
Trambus best enkel op Ringtracé
De Lijn Vlaams-Brabant voerde de voorbije zomer testen uit met de trambus, onder meer op het Ringtracé tussen de Heizel en Brussels Airport. “Uit de studie blijkt dat trambussen voor de Ringverbinding een opstap kunnen betekenen voor het tramproject. Hier biedt de trambus twee keer meer maatschappelijke baten dan kosten. De investeringen in de infrastructuur voor de trambussen moeten ook dienen voor een tramverbinding. De rittijd zal maximaal 40 minuten mogen bedragen. Daarvoor zullen vrije beddingen nodig zijn”, klinkt het bij De Lijn Vlaams-Brabant. Maar de trambus inzetten op de verbinding Willebroek-Brussel is volgens de studie dan weer geen goed idee. De kosten hier liggen vijf keer hoger dan de baten. Omwille van de bestaande traminfrastructuur in het Brussels Gewest, is het volgens de studie hier aangewezen om de tramverbinding in fases te realiseren. Hetzelfde geldt voor de Luchthaventram tussen Brussel en Brussels Airport.
Intussen heeft de Strategische Adviesraad voor Ruimtelijke Ordening (SARO) een positief advies gegeven voor het voortontwerp van het ruimtelijk uitvoeringsplan van de sneltram langs de A12.