De spitsstrook die precies een jaar geleden op de E40 tussen Brussel en Leuven werd ingevoerd, heeft wel degelijk een positief resultaat. Zo verloopt het verkeer tussen Brussel en Leuven vlotter. Nadeel is dat de files op de E314 wél zijn toegenomen. Dat blijkt uit een analyse van het Vlaamse Verkeerscentrum.
Spitsstrook E40 heeft gunstig effect
Sinds vorig jaar mogen pendelaars tijdens de avondspits de pechstrook op de E40 tussen Brussel en Leuven gebruiken. De bedoeling van die spitsstrook is om het verkeer vlotter te laten verlopen, met resultaat zo blijkt. Volgens Hajo Beeckman van het Vlaams Verkeerscentrum is daardoor de filezwaarte verminderd op zowel de Brussels Ring, de E40 en de E314.
Op de RO is er een daling met 4% tussen Zaventem en de aansluiting met de E40. Er is 52 procent minder filezwaarte op de E40 naar Leuven. Op de E314 is de filezwaarte dan weer toegenomen met maar liefst 70 procent, zegt Beeckman. Volgens hem heeft dat te maken met het feit dat de weefstroken wel zijn aangelegd maar nog niet de eerder voorziene tweede spitsstrook tussen Wilsele en Hosbeek.
Wanneer die tweede spitsstrook er zal komen, is nog niet duidelijk, want voorlopig is er onvoldoende budget om het project uit te voeren. De spitsstrook heeft dus vooral voordelen voor het verkeer op en rond de E40 tussen Brussel en Leuven. Want op de sluipwegen is het verkeer dan weer gevoelig afgenomen.