Provincie verlengt subsidiereglement fietssnelwegen met een jaar

woe 8 nov 2017

De provincieraad van Vlaams-Brabant heeft dinsdag beslist om het provinciaal reglement voor het toekennen van subsidies aan gemeenten voor de aanleg en herinrichting van fietssnelwegen te verlengen met een jaar. Het huidig reglement loopt af in 2017. In afwachting van een nieuwe Vlaamse subsidieregeling wordt het met een jaar verlengd.
 

Medio 2013 besliste Vlaams-Brabant de subsidies aan gemeenten voor de aanleg van stukken op hun grondgebied van de 18 geplande fietssnelwegen te verhogen tot 100 procent. Deze geplande fietssnelwegen doorkruisen het grondgebied van 31 Vlaams-Brabantse gemeenten. In het raam van de Vlaamse subsidie voor de uitbouw van het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk (BFF) kan hiervan 40 procent worden teruggevorderd van het Vlaams Gewest. De provincie draagt ook minstens 40 procent bij in de ontwerpkosten. Voor de drie prioritaire fietssnelwegen loopt dat op tot 100 procent.

De Vlaamse overheid plant een gelijklopende subsidieregeling voor alle Vlaamse provincies en overweegt hierbij om het Vlaamse aandeel in de aanlegkosten van fietssnelwegen te verhogen tot 50 procent. Vlaanderen zou ook financieel tussenkomen in de kosten voor onteigeningen. Omdat deze nieuwe regeling wellicht nog niet op 1 januari 2018 in voege zal zijn en om te vermijden dat er een vacuüm ontstaat verlengt de provincie Vlaams-Brabant haar subsidiereglement voor minstens een jaar. Eenmaal de Vlaamse regering ingevoerd zal de provincie er haar reglementering aan aanpassen.