De spoorlijn 50A tussen Brussel en Denderleeuw telt vanaf vandaag vier in plaats van twee sporen. Die uitbreiding maakt deel uit van het GEN-netwerk en moet het spoorverkeer van en naar Brussel verbeteren. Spoorlijn is de drukste spoorlijn van het land. Aan de uitbreiding is maar liefst tien jaar gewerkt.
Na 10 jaar eindelijk klaar: twee extra sporen tussen Brussel en Denderleeuw
De werken aan de spoorlijn 50A zijn gestart in 2008. Tijdens de werken bleven er altijd treinen rijden langs de drukste spoorlijn van het land. Dagelijks passeren hier meer dan 275 treinen, tijdens de spits kan het aantal zelfs oplopen tot 25 treinen per uur.
Die treinen kunnen door de uitbreiding van de spoorlijn beter worden gespreid, wat niet alleen voor een betere doorstroom zorg tussen Brussel en Denderleeuw, maar ook voor een vlottere verbinding richting Gent en richting Kust.
De werken zelfs waren een technisch peperduur huzarenstukje. Het project kost 500 miljoen euro. Over een afstand van 15 kilometer werd een bedding aangelegd voor nieuwe spoorinfrastructuur. Daarvoor werd 1,1 miljoen m³ grond afgegraven, 48.000 dwarsliggers geplaatst en 600 nieuwe bovenleidingspalen.
Voor de uitbreiding van twee naar vier sporen moesten ook 11 bruggen volledig vernieuwd en/of verstevigd worden. Eén daarvan was het beschermde Pedeviaduct (zie foto). Andere belangrijke kunstwerken zijn nieuwe spoorbruggen over het kanaal Brussel-Charleroi en de Ninoofsesteenweg in Schepdaal.