Federaal minister van Mobiliteit Galant (MR) lanceert een onderzoek naar de snelheden op onze snelwegen. Ze wil bekijken of een aanpassing van de maximumsnelheid kan leiden tot een verbeterde verkeersveiligheid en ook een antwoord kan bieden aan enkele doorstromings- en milieuproblemen.
Moet de snelheid van 120 km/uur op de snelwegen veranderd worden?
Nu geldt op de meeste plaatsen een maximumsnelheid van 120 km/u ongeacht de staat van de weg, de verkeerssituatie of het weer. Maar minister Galant stelt zich daar vragen bij en vraagt het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) te onderzoeken of een bijsturing de verkeersveiligheid niet kan verbeteren.
Zo kan een verlaging van de snelheid zorgen voor een betere doorstroming van het verkeer. En dat is uiteraard ook beter voor het milieu. Anderzijds kan de maximumsnelheid ’s nachts misschien ook opgedreven worden zonder een impact te hebben op de verkeersveiligheid. Het zijn vraagstukken waar het BIVV zich de komende maanden zal over buigen. Galant hoopt de resultaten tegen de zomer te ontvangen. Nadien wil ze een politiek- en maatschappelijk debat over de kwestie.
Snelheidsbeperkingen in Halle-Vilvoorde
Momenteel geldt er al een snelheidsbeperking op het viaduct in Vilvoorde, ter hoogte van de bocht in Vorst en op het volledig oostelijk traject in het Zoniënwoud tussen Waterloo en het Vier Armenkruispunt en op de aansluiting van de E19 met de Ring rond Brussel. Die snelheidsbeperking willen heel wat gemeenten in de Noordrand maar ook in het Pajottenland uitbreiden naar de volledig Ring rond Brussel. Ze lanceerden hierover eind vorig jaar een oproep maar volgens minister van Verkeer Weyts is er van zo’n beperking voorlopig geen sprake.