Begin volgend jaar zet De Lijn een grote stap in de realisatie van Hoppin, de nieuwe mobiliteitsvisie van de Vlaamse overheid. Dat betekent ook de nodige veranderingen in het aanbod van de vervoersmaatschappij in Halle en omstreken. Zo krijgt de Zennestad een echt stadsnet met directe verbindingen binnen de stad. “Het aanbod wordt sterker daar waar er grote vraag is naar openbaar vervoer”, klinkt het.
Halle krijgt stadsnet met twee lijnen: “We volgen de vraag van de reiziger”
Hoppin streeft naar een efficiënter openbaar vervoer. Zo worden tal van routes geoptimaliseerd. “De bussen volgen niet langer een omweg door wijken waar slechts een beperkt aantal reizigers instappen, maar blijven op de hoofdwegen, waardoor ze sneller en effectiever meer reizigers kunnen bedienen”, klinkt het bij De Lijn. “Daarnaast vult het nieuwe net gaten in het netwerk, door nieuwe of verbeterde verbindingen te creëren waar momenteel geen of te weinig openbaar vervoer beschikbaar is. Aanpassingen aan het netwerk hebben ook impact op de haltes.”
In het nieuwe vervoersplan krijgt Halle een echt stadsnet, en het streeknet in de Zennevallei, op en rond de Brusselse- en Ninoofsesteenweg wordt aangepast. “De twee stadslijnen verbeteren de mobiliteit van alle Hallenaren”, zegt schepen van Mobiliteit Bram Vandenbroecke. “De frequente en directe verbindingen binnen de stad maken het nemen van de bus gemakkelijker voor alle inwoners. Bovendien sluit ons stadsnet perfect aan op de lijnen richting Zennevallei en Pajottenland.”
Tal van lijnen krijgen andere nummers en iets aangepaste routes. Tijdens de schoolspitsuren worden ongewijzigde buslijnen aangevuld om de drukte op te vangen. Hierdoor kunnen reizigers tijdens deze periodes rekenen op extra beschikbaarheid. "Het nieuwe netwerk maakt het eenvoudig om over te stappen op treinen en andere buslijnen. Reizigers kunnen naadloos overstappen op verschillende haltes in de stad", klinkt het bij De Lijn.