Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) investeert de komende jaren zo’n 100 miljoen euro in fietsinfrastructuur in de oostelijke Vlaamse Rand. Die zogenaamde quick wins kaderen in ‘Werken aan de Ring’. Tijdens een fietstocht van het station van Groenendaal naar het centrum van Jezus-Eik en terug lichtte ze de plannen toe.
Fietsinvesteringen in de oostelijke Vlaamse Rand
“In en rond de Vlaamse oostrand wonen heel wat pendelaars die in Brussel werken,” aldus Peeters. “We willen hen aansporen om de fiets te nemen en dat doen we door gerichte en daadkrachtige investeringen in fietspaden.” Zo wordt de fietsinfrastructuur tussen Waver en metrostation Hermann-Debroux verbeterd en wordt de fietssnelweg F204 parallel met en ten zuiden van de E411 uitgebouwd. Die werken beginnen in het najaar van 2022.
Ook fietssnelweg F29 wordt geoptimaliseerd. Daardoor zal er veiliger gefietst kunnen worden op de Tervurenlaan en tussen Vierarmen en Brussel. De fietssnelweg F205 zal dan weer La Hulpe en het station Groenendaal verbinden met Watermaal-Bosvoorde en wordt ingericht langs de Terhulpsesteenweg. Aan het station Groendaal komt een tunnel onder de sporen, zodat fietsers toegang krijgen tot het station en langs het nieuwe ecoreaduct De Priorij kunnen. De werkzaamheden aan De Priorij zijn een paar weken gelden al van start gegaan.
Globaal gezien worden de vier grote verkeersknopen Vierarmenkruispunt, Leonardkruispunt, Groenendaalkruispunt en het knooppunt Jezus-Eik onder handen genomen en worden er ingrepen gedaan voor een duurzame verkeersoplossing en een betere leefbaarheid.