Fietsers moeten het doen met rode lijn in K-o/d-Bos

zon 9 okt 2016

De nieuwe fietssuggestiestrook in de Acacialaan, die maar voor een klein stukje rood is ingekleurd, maar voorts bestaat uit één rode lijn, zorgt voor heel wat verwarring.  De gemeente wil ermee de verkeersveiligheid verbeteren.

De fameuze nieuwe fietssuggestiestrook is maar op een klein stuk van de Acacialaan aangelegd, maar de lijnen ervan lopen door over enkele tientallen meters van de straat. "We kunnen niet elke strook helemaal inkleuren als fietsstrook", zegt burgemeester Edward De Wit (CD&V). "De gemeente zat met de buurtbewoners van de Acacialaan samen om de beste oplossing te zoeken voor de straat. Er komt dus een vernauwing ook voor zwaar verkeer, en we wilden automobilisten duidelijk maken welke lijn de fietsers er best volgen. De opstelling is overigens nog niet helemaal klaar. Het klopt wel dat we als kleine gemeente niet alle straten helemaal kunnen voorzien van een volledig ingekleurde strook, maar we proberen wel situatie zo veilig mogelijk te maken door die lijnen, die we overigens ook in andere straten gebruiken. Natuurlijk zijn er altijd tegenkantingen", beseft De Wit.

De 'fietssuggestiestrook' in de Acacialaan krijgt op sociale media de laatste dagen wel nogal wat weerwerk. Voorzitter Leo Nederlof van de afdeling Kapelle-op-den-Bos-Londerzeel van de Fietsersbond: "Zo'n suggestiestrook is wettelijk niet afdwingbaar. Het is geen fietspad en er zijn ook niet echt wettelijke bepalingen voor zo'n strook. De strook in de Acacialaan, is lang niet de enige die voor verwarring zorgt. We zouden graag hebben dat het éénduidiger is, maar een suggestiestrook is dus enkel een richtlijn voor automobilisten om aan te geven dat er daar fietsers kunnen rijden. Die is wettelijk niet afdwingbaar. Ik hoop dat het niet gebeurt: maar zelfs als er auto's op parkeren, is er geen wettelijke basis om dit te beboeten, tenzij er duidelijke verkeersborden staan. Wij gaan met de fietsersbond het initiatief van de gemeente in de Acacialaan niet tegenwerken, want we werken aan een globaal fietsbeleidsplan. Bovendien zijn er ook plannen om de Lijnbussen in deze laan vlakbij de scholen om te leiden", aldus nog Nederlof.