Brussel wil geen autosnelwegen meer op haar grondgebied. De E40 en de A12 worden op korte termijn stadsboulevards met minder capaciteit en een lagere snelheid. Vanaf volgende week start de omvorming van de autosnelwegen.
Einde voor Brusselse autosnelwegen
Dagelijks rijden 75.000 via de E40 of de A12 Brussel binnen. Zij zullen dat binnenkort op een iets andere manier doen. Brussel vindt de autosnelwegen 'littekens' in een hoofdstad en vormt beide autosnelwegen daarom om tot stadsboulevards. Vanaf volgende week daalt stelselmatig de capaciteit. De E40 gaat op termijn van zes naar vier rijstroken, de A12 van drie naar twee rijstroken.
Nadien wordt de snelheid verlaagd van 120 naar 50 kilometer per uur. In compensatie komen er wel grote overstapparkingen. De omvorming naar boulevards moet meer mensen op het Brussels openbaar vervoer krijgen. Daarnaast hoopt Brussel met de stadsboulevards de files buiten de Brusselse stadsgrenzen te houden, wat de levens- en luchtkwaliteit ten goede moet komen.
Het deel van de ring rond Brussel dat over het grondgebied van Brussel loopt in Jette, Sint-Agatha-Berchem en Anderlecht wordt voor alle duidelijkheid niet omgevormd tot stadsboulevard.
'Dit komt niet goed!'
Bart Dewandeleer, eerste schepen in Zaventem, is niet te spreken over de plannen van het Brusselse Gewest. "Ongelooflijk dat dit plan zomaar wordt doorgevoerd. Het is totaal niet afgestemd op de geplande werken aan de Ring rond Brussel. Op de grens Zaventem en Evere gaat de E40 van 6 naar 4 rijstroken zonder dat er een flankerend beleid voor de Oostrand is. Dit komt niet goed!" zegt Dewandeleer.
'Probleem verplaatst zich naar Vlaamse rand'
Ook automobilistenfederatie Touring reageert verbolgen. "Er moet eerst een testfase en impactmeting komen alvorens Brussel de versmalling van de A12 en E40 wil doorvoeren. Ook de overstapparkings moeten er eerst komen, dan pas de versmallingen. Nu lijkt het een mes op de keel van de politiek en verplaatst het probleem zich naar de Vlaamse rand," zegt woordvoerder Danny Smagghe.
'Brussel spant de kar voor het paard'
Hetzelfde geluid horen we bij werkgeversorganisatie VOKA."Een leefbare stad met ruimte voor woningen, bedrijven en toerisme juichen we toe, maar dan moet aan alle voorwaarden voldaan zijn. Zonder een verbeterde ring rond Brussel, overstapparkings, openbaar vervoer en fietssnelwegen, spant Brussel de kar voor het paard. Het duwt de verkeersproblemen naar de periferie en zorgt voor een hoofdstad die nog minder bereikbaar is," betreurt Hans Maertens, gedelegeerd bestuurder van Voka.