Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts onderzoekt of er op korte termijn trambussen kunnen ingezet worden op de tracés van het Brabantnet waar in de toekomst een tramlijn zal worden gerealiseerd. Dat laat De Lijn weten.
Eerst trambus, pas daarna tramlijnen op Brabantnet?
Onder meer de Ringtram (Jette-Vilvoorde-Brussels Airport) en de Sneltram (Willebroek-Brussel) zijn twee toekomstige tramlijnen van het Brabantnet. Maar omdat de aanleg de nodige tijd vraagt onderzoekt bevoegd minister Weyts of er op de tracés op korte termijn al trambussen kunnen worden ingezet. Een trambus heeft het uitzicht van een tram maar is in realiteit een bus waardoor hij meer flexibel is en gemakkelijker kan ingepast worden in de huidige verkeersinfrastructuur.
Enkele studiebureaus en De Lijn bekijken nu hoe haalbaar en realistisch de keuze voor trambussen is. Concreet worden de trambussen beoordeeld op verschillende criteria zoals kostprijs, betrouwbaarheid, veiligheid, ruimtelijke inpassing, milieu-impact, comfort en economische haalbaarheid. De Lijn hoopt de studie tegen de zomer kunnen afronden.