Brussels Airport kan niet heropenen zonder medewerking van de luchthavenpolitie, benadrukt minister van Binnenlandse Zaken Jambon. Maar die luchthavenpolitie laakte gisteren in felle bewoordingen de veiligheidssituatie. Terwijl de gesprekken met de misnoegde politie nog lopen, pleit nu ook Kamerlid en Vilvoords burgemeester Hans Bonte voor een strengere screening van de personen die een werkbadge krijgen.
"Strenger toezicht nodig op toekenning badges Brussels Airport"
Werking badgecommissie moet efficiënter en eerlijker
"Er is ten eerste het probleem van de uitreiking door onderaannemers en interimkantoren van niet-nominatieve badges waarbij men dus de screening van de betrokken werknemers aan deze instanties overlaat. De uitgereikte badges zijn nu vijf jaar geldig. Die termijn moet korter, want in die tijd kan iemand sterk radicaliseren. De werking van de badgecommissie moet niet alleen efficiënter, maar ook eerlijker. Aan de ene kant verliezen mensen soms ten onrechte hun werk op de luchthaven doordat hun badge ingetrokken wordt omdat ze bij wijze van spreken een verre nicht hebben die te maken heeft met de Syrië-problematiek, aan de andere kant vraag ik mij soms af hoe andere geradicaliseerden nog steeds op de luchthaven kunnen blijven werken", aldus Bonte.
"Mensen kunnen onder de radar werken in de buik van de luchthaven"
Er is volgens Bonte nood aan een meer eerlijk, sluitend, efficiënt en transparant werkend systeem om die badges toe te kennen. "Dat is in het verleden al meermaals aangekaart. Niet alleen door mezelf, maar ook door mensen van de meerderheid", aldus Bonte. Hij verwijst daarmee onder andere naar CD&V-kamerlid Franky Demon die er zich halfweg 2015 in De Morgen nog over beklaagde dat de private bewakingsfirma's die actief zijn op Brussels Airport de voorbije acht jaar slechts één keer doorgelicht werden. "Er zijn op dit moment een aantal mensen die voor een stuk onder de radar kunnen werken in de buik van de luchthaven. Dat moet efficiënter gecontroleerd worden", aldus Bonte.