fietssnelweg3.jpg

HST-fietsroute Leuven-Brussel wordt voltooid met fietsbrug in Diegem

9 jaar geleden

De provincieraad van Vlaams-Brabant heeft de overeenkomst goedgekeurd met het Vlaams Gewest, de gemeentebesturen van Machelen en Zaventem en de NMBS over de realisatie van de HST-fietsroute Leuven-Brussel in Diegem. Door het plaatsen van een fietsburg over de Ring rond Brussel wordt de laatste ‘missing link’ weggewerkt.

De fietsroute Leuven-Brussel is een van de drie prioritaire fietssnelwegen voor de provincie. Door het ontbreken van een fietsbrug moeten de fietsers momenteel een serieuze omweg maken. Maar daar komt met de nieuwe overeenkomst verandering in.

Die omvat onder meer de verdeling van de kosten. Het Vlaams Gewest zal de fietsbrug over de Ring rond Brussel, de fietsonderdoorgang onder de A201 die Brussel met Brussels Airport verbindt en het fietspad tussen beide wegen volledig financieren. De andere stukken fietsweg worden voor 40 procent door de Vlaamse overheid en voor 60 procent door de provincie bekostigd. De gemeentebesturen staan in voor de onteigeningen en grondverwervingen.

Volgens Tom Dehaene (CD&V), de gedeputeerde bevoegd voor Mobiliteit, wordt hiermee een belangrijke stap gezet in de al lang aanslepende gesprekken over de realisatie van dit deel van de HST-fietssnelweg. De provincie heeft voor de realisatie van dit project 5 miljoen euro voorzien. Het is nog onduidelijk wanneer deze plannen kunnen gerealiseerd worden. De snelheid van realisatie hangt volgens Dehaene vooral af van de onteigeningen die de gemeentebesturen moeten realiseren.

De provincie keurde dinsdag overigens ook nog toevoegingen goed aan het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk in de provincie. Als gemeenten fietspaden willen realiseren langs dit netwerk krijgen ze hiervoor 80 procent subsidie. Door de nieuwe wijzigingen breidt het netwerk uit van 2.375 tot 2406 km. "De toevoegingen zijn vooral stukken nodig voor de aanleg van fietssnelwegen. Voor de aanleg van fietspaden langs fietssnelwegen worden de gemeentebesturen overigens voor 100 procent gesubsidieerd", aldus Dehaene.