Slagers, bakkers en visboeren staan onder druk. Ze zijn steeds minder in het straatbeeld te zien. Dat blijkt uit cijfers van de FOD Economie die De Standaard analyseerde. Drankwinkels en chocoladezaken daarentegen zijn een opmars begonnen.
Slagers en visboeren verdwijnen uit straatbeeld
woe 2 nov 2016
De voorbije 5 jaar daalde het aantal kaaswinkels met 20%, het aantal viswinkels met 14% en het aantal slagerijen met 12%. Voor onze boodschappen gaan we immers steeds vaker naar de supermarkt.
Maar ook het sympathieke speciaalzaakje om de hoek doet het zeer goed. Zo stijgt het aantal chocoladewinkels met 72% en het aantal gespecialiseerde drankwinkels met 141%. Vandaag zijn er ook drie keer zoveel winkels in breigaren en andere handwerkspullen in vergelijking met 5 jaar geleden. Ook het aantal winkels in stoffen verdubbelde.
Minder goed daarentegen gaat het met de CD-winkels, videotheken, krantenwinkels en doe-het-zelfzaken. Ook voor beddengoed en ander huishoudtextiel en verlichting gaat de Belg steeds minder vaak naar een speciaalzaak.