Van de 250 oproepen die brandweerzone Vlaams-Brabant West de voorbije dagen kreeg voor wateroverlast, werd er maar één via het e-loket gemeld. Nochtans vraagt de brandweer om niet-levensbedreigende zaken voortaan elektronisch te melden. Zo worden de noodcentrale en de dispatchers bij de brandweer op piekmomenten ontlast, én kunnen burgers ook sneller geholpen worden.
E-loket brandweerzone West nog niet ingeburgerd
don 2 jun 2016
Vorige week vrijdag en ook afgelopen maandag kreeg de brandweerzone Vlaams-Brabant West, die alle brandweerkorpsen uit onze regio overkoepelt, tientallen oproepen voor ondergelopen kelders en straten. Een heel vervelende, maar niet-levensbedreigende situatie die in principe via het e-loket op de website van de brandweer moet gemeld worden. Maar dat gebeurde dus, op één geval na, niet.
"Wat de mensen moeten weten en begrijpen is dat wanneer zij voor wateroverlast naar een noodcentrale bellen, dat die oproep iets vertraagd behandeld wordt omdat zij vanzelfsprekend voorrang moeten geven aan alle dringende oproepen zoals verkeersongevallen, branden, mensen die ernstig ziek zijn. Wanneer je via het e-loket een incident ingeeft, zoals een kelder die onder water staat of een straat die blank staat, dan gaan wij die oproep meteen in ons dispatchingsysteem krijgen, en wordt die oproep ook sneller verwerkt. En zal in principe de hulp ook veel sneller ter plaatse geraken," vertelt Alain Habils, woordvoerder van de brandweerzone Vlaams-Brabant West.
Ook voor het verdelgen van een wespennest, het melden van stormschade of een bezoek aan de kazerne, vraagt de brandweer om het e-loket te gebruiken. Wie geen internet heeft, kan de brandweer uiteraard nog altijd bereiken via het telefoonnummer 112.