trambus.jpg

“We gaan niet wachten op tramsporen van Brabantnet”

vrij 25 nov 2016

Het is beslist: vanaf 2019 rijden er trambussen tussen de Heizel en Brussels Airport op de Ringverbinding van het Brabantnet. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts zet daarvoor 90 miljoen euro opzij. “We gaan niet wachten op de komst van de tramsporen van het Brabantnet”, zegt Weyts. “We bieden nu al perspectief op hoogwaardig openbaar vervoer in de rand rond Brussel”.

Weyts gelooft in de trambus als alternatief voor de file op het traject tussen de Heizel en Brussels Airport. De trambus is flexibeler dan de tram, maar rijdt maximaal in eigen beddingen, zodat de reizigers kunnen rekenen op snelle en betrouwbare dienstverlening. Afgelopen zomer vonden de eerste testritten met de trambus trouwens al plaats en die waren veelbelovend genoeg om 90 miljoen euro te investeren.

Het grootste deel, 60 miljoen euro, gaat naar de vlotte doorstroming via eigen (tram-)busbanen. De overige 30 miljoen euro dient voor de voertuigen zelf en de stelplaats. Het grote publiek zal op de trambus kunnen stappen vanaf 2019, net op het moment dat de grootschalige werken aan de Ring rond Brussel van start gaan. De Ringtrambus zal belangrijke locaties in de noordelijke Rand verbinden, zoals de Heizel, het station van Vilvoorde en Brussels Airport. Reizigers kunnen aan deze haltes overstappen op trein, tram of metro.

[[{"type":"media","viewmode":"mediaoriginal","fid":"53569","attributes":{"alt":"","class":"media-image","height":"302","width":"610"}}]]

Ook Arnaud Feist, CEO van Brussels Airport Company, ziet de Ringtrambus graag komen: “Passagiers, bezoekers en werknemers van de luchthaven gebruiken steeds meer het openbaar vervoer naar de luchthaven, en ook pendelaars of mensen uit de buurt gebruiken Brussels Airport als connectiepunt in hun woon- en werktraject of bij andere verplaatsingen. Dankzij de Ringtrambus kunnen we het intermodale knooppunt dat de luchthaven is, verder uitbouwen en zo meehelpen aan een mobiliteitsoplossing in en rond Brussel.”