ba_brussels_airlines_1.jpg

Meer transparantie over baangebruik op Zaventem

woe 21 dec 2016

De luchtverkeersleiding van Belgocontrol gaat nieuwe apparatuur in gebruik nemen die moet helpen om het baangebruik op Brussels Airport optimaal en objectief toe te passen. Belgocontrol gaat die gegevens achteraf ook publiceren. Op die manier weten omwonenden waarom een bepaalde start- of landingsbaan gebruikt wordt. Dat meldt de redactie.be

Het gebruik van de start- en landingsbanen op Zaventem, hangt af van tal van factoren. Onder meer de weersomstandigheden, de windsterkte – en richting, de drukte op Brussels Airport en de beschikbaarheid zijn parameters waar de luchtverkeersleiders rekening moeten mee houden bij hun beslissing. Geen sinecure maar de luchtverkeersleiders kunnen gelukkig een beroep doen op geavanceerde apparatuur die hen informatie verschaft over deze factoren. Het systeem geeft echter enkel advies. Het is de verkeersleider die de uiteindelijke beslissing neemt.

Runway Allocation Advisory System

Maar door gebruik te maken van nieuwe informatica kan het beslissingsproces nog beter geoptimaliseerd worden. De resultaten van die analyses kunnen achteraf ook door omwonenden en belanghebbenden geraadpleegd worden. Het systeem, dat de naam RAAS draagt  (Runway Allocation Advisory System), wordt ook gebruikt op de luchthavens van Schiphol en Basel-Mullhouse-Freiburg. Belgocontrol is ervan overtuigd dat het systeem een meerwaarde is voor de werking van de luchtverkeersleiding maar ook voor de omwonenden en belanghebbenden die meer transparantie krijgen over het baangebruik. (foto Brussels Airlines)