Nagenoeg alle vliegtuigen riskeren boetes als de strengere Brusselse geluidsnormen van kracht worden. Dat zei Arnaud Feist, de CEO van Brussels Airport Company, woensdagavond tijdens de nieuwjaarsreceptie. Als er geen oplossing wordt gevonden vreest hij voor een leegloop op Zaventem en zullen duizenden banen sneuvelen.
Bijna alle vliegtuigen riskeren Brusselse boetes
In principe waren de strengere geluidsnormen al vanaf 1 januari van kracht maar omdat de Vlaamse regering een belangenconflict inriep, is die beslissing voorlopig uitgesteld. Brussels Airport, de uitbater van de luchthaven, dringt alvast aan op een stabiele vliegwet waarbij een evenwicht wordt gevonden tussen de belangen van de omwonenden en de economische belangen.
Feist herhaalde dat anders 25 procent van het cargovervoer bedreigd is, omdat de 747-cargovliegtuigen de nieuwe normen overtreden. Maar ook de passagiersvliegtuigen zoals de A320 en de Boeing 787 Dreamliner riskeren boetes als ze voor 7u over Brussel vliegen. Onder meer Brussels Airlines, Ryanair, TUI fly en Thomas Cook Airlines gebruiken deze toestellen. Als een oplossing uitblijft, dreigen er volgens de luchthavenuitbater duizenden banen verloren te gaan.