Voluit voor mobiliteit
Het nieuwe gemeentebestuur van Merchtem trekt de komende zes jaar de kaart van de mobiliteit. “We investeren 11,2 miljoen euro in betere wegen en voetpaden, de aanleg van nieuwe fietspaden en de OMA- en Leirekensroute en het veiliger maken van schoolomgevingen”, legt burgemeester Maarten Mast (Lijst1785) uit. “Die ingrepen in de infrastructuur zijn nodig om het verkeer in onze gemeente vlot te trekken en voor meer veiligheid te zorgen. Bedoeling is dat je met de auto in Merchtem vlotter rónd het centrum kan en met de fiets vlotter dóór het centrum.” Verder worden onder meer het Kerkplein in deelgemeente Brussegem en de Markt van Merchtem heraangelegd en wordt er een nieuwe gemeentelijke loods gebouwd. “We willen ook dat Merchtemnaren meer plekken hebben waar ze mekaar kunnen ontmoeten”, gaat Mast verder. “We investeren daarom in 3 nieuwe multisportterreintjes en extra recreatiegebied.”
Geen belastingverhoging
"De gemeentebelastingen worden niet verhoogd en dat ondanks de investeringen die we doen”, laat Mast nog weten. “We gaan dit jaar wel nog een lening aan van 3,5 miljoen euro. Het is de bedoeling dat het daarbij blijft zodat de leningslast per inwoner op het einde van de legislatuur lager is dan bij het begin.”
Groen: “Te weinig participatie”
Groen Merchtem slaat en zalft wat betreft het meerjarenplan van het nieuwe gemeentebestuur. “Op bepaalde domeinen zoals mobiliteit en groene ruimt wordt in het plan een goede aanzet wordt gegeven. Maar toch gaat dit beleidsplan volgens ons niet ver genoeg”, zegt Ludwig De Mesmaeker. “Op het vlak van participatie kan er nog veel meer gebeuren. Burgers worden nu vaak bevraagd eens de beslissing door het schepencollege eigenlijk al is genomen.” Op het vlak van mobiliteit is Groen Merchtem ontgoocheld over het feit dat er met de auto volgens de huidige plannen nog altijd door het centrum zal kunnen gereden worden. “De wagen zal rond het centrum geleid worden. Toch is er nergens sprake van een knip zoals dit tijdens de verkiezingscampagne aangekondigd werd door een van de meerderheidspartijen. Het zal dus mogelijk blijven om dwars door het centrum te rijden. Verder wordt de omleidingsweg opgewaardeerd zodat men een soort van ringweg gaat creëren. Ten eerste zorgt dat voor meer overlast in deze straten en ten tweede zal het meer verkeer genereren in de zin van: ‘we rijden langs Merchtem want daar gaat het vlot vooruit’.”
N-VA: “Te vaag en vrijblijvend”
N-VA Merchtem ziet enkel een positieve noot in het feit dat de belastingen niet verhoogd worden de komende jaren. “Maar voor de rest is dit beleidsplan te vaag en te vrijblijvend”, vindt fractieleider Tom Van Gestel (N-VA). “Er zijn geen Vlaamse accenten te bespeuren, weinig of geen economische stimulansen voor bedrijven en geen concrete maatregelen om de vooropgestelde CO2-reductie te realiseren.”