© © Kris Van de Sande

Tal van grote werven dit jaar langs autosnelwegen: “Hinder zoveel mogelijk beperken”

19 uur geleden

In 2025 zijn er op 43 locaties in Vlaanderen grote wegenwerken op autosnelwegen met opnieuw veel aandacht voor de renovatie van bruggen, viaducten en tunnels. Op de E40 in Dilbeek wordt een brug vervangen en langs de E19 in Vilvoorde wordt een geluidsmuur hersteld. De werken komen bovenop de werken voor de herinrichting van de Ring rond Brussel. “We proberen de hinder zoveel mogelijk te beperken”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Annick De Ridder.

Vlaanderen maakte gisteren bekend dat het komend jaar meer dan 900 miljoen investeert in werken langs de Vlaamse autosnelwegen. De werken zijn nodig om de veiligheid en de levensduur van onze weginfrastructuur te verbeteren. “Met elke werkdag gemiddeld een enorme 63,4 miljoen voertuigkilometer, krijgen onze autosnelwegen heel wat te verduren. Die hoge verkeersdruk in het logistieke hart van Europa - in combinatie met verouderde wegen, bruggen en tunnels - maakt een stevige investering broodnodig,” zegt Vlaams minister van Mobiliteit Annick De Ridder. “Onze infrastructuur is wat onze regio doet draaien, onze mensen doet werken, en die infrastructuur moet veilig, maar ook robuust zijn. Ik geef bovendien extra aandacht aan havenwegen om die belangrijke logistieke assen klaar voor de toekomst te maken.”

In Vlaams-Brabant wordt onder meer heel wat hinder verwacht op de E40 in Dilbeek. Vanaf het najaar wordt de brug van de Kortemansstraat/Jozef Mertensstraat vervangen. De nieuwe brug moet ook de toekomstige spitsstrook op de E40 richting Gent mogelijk maken. De werken zouden zo’n zes maanden duren. Ook op de E19 in Vilvoorde, waar een geluidsmuur onder wordt genomen, wordt heel wat hinder verwacht. Verder wordt aan het verkeersknooppunt in Sint-Stevens-Woluwe spoorvorming hersteld. De werven komen bovenop de werken voor de herinrichting van de Ring rond Brussel.

“De hinder wordt zoveel mogelijk beperkt door te werken op minder drukke momenten en zoveel mogelijk rijstroken open te houden.”

- Kathy Vandenmeersschaut, Agentschap Wegen en Verkeer

Om de hinder te beperken stemmen worden de werken op elkaar afgestemd. “Gelijktijdige grote werven in dezelfde omgeving vermijden we en omleidingsroutes worden vooraf onderzocht om ze hindervrij te houden,” zegt Kathy Vandenmeersschaut, administrateur-generaal van het Agentschap Wegen en Verkeer. “De fases met de meeste hinder gebeuren op minder drukke momenten zoals nachten, weekends en vakantieperiodes - ook tijdens het bouwverlof - en er worden telkens zoveel mogelijk rijstroken vrijgehouden, door bijvoorbeeld te werken aan bruggen vanop de berm.”

Minister De Ridder: “Veiligheid voorop”

Met een nieuwe nationale campagne op radio, social media en affiches roept het Agentschap Wegen en Verkeer mensen op om zich te informeren over de geplande werken in hun buurt, niet enkel op snelwegen maar ook op gewestwegen. Op de werven tot slot zijn dag en nacht arbeiders aan het werk. “Bij het inrichten van een werf worden zeer strikte maatregelen genomen om de veiligheid aan de werfzone te verhogen. We vragen bestuurders om de snelheidslimiet en signalisatie te respecteren. Wees extra aandachtig bij het naderen van een werfzone,” besluit minister De Ridder.