Sinds een jaar ongeveer zijn alle Lennikse invalswegen bewaakt door trajectcontroles. Oppositiepartij N-VA+ vroeg de cijfers van de gecontroleerde trajecten op. "Terwijl de gemeente graag de inkomsten van de GAS-boetes ontvangt zorgt zij niet voor een significante verbetering van de verkeersveiligheid", klinkt het bij N-VA+.
Een jaar Lennikse trajectcontroles: meer dan 18.000 boetes
Sinds 1 februari 2024 zijn alle invalswegen in Lennik bewaakt door trajectcontroles. Kristien Van Vaerenbergh, fractieleider van oppositiepartij N-VA+, vroeg de cijfers op van de trajectcontroles: er werden 18.174 GAS-boetes uitgeschreven.
Hoewel de controles de verkeersveiligheid moeten verbeteren, noemt N-VA+ de trajectcontroles "een geldkoe voor de gemeente, Haviland en het privébedrijf Taas". Uit de cijfers die N-VA+ aan de redactie bezorgde, blijkt dat per overtreding 24 euro naar Taas gaat en 29,04 euro naar Haviland. Hoeveel de gemeente per boete opstrijkt, valt niet op te maken uit de cijfers. Van januari 2024 tot eind september 2024 haalde Haviland 372.024 euro (excl. BTW) op. Taas haalde tussen februari 2024 en eind november 2024 zo'n 435.582 euro (excl. BTW) op, volgens de cijfers die N-VA bij de gemeente opvroeg.
Opvallend, de Gustaaf Van der Steenstraat spant de kroon als meest lucratieve controle, met bijna 13.000 boetes op minder dan een jaar tijd. "De Van der Steenstraat ligt er in erbarmelijke staat bij", zegt Van Vaerenbergh. "Er is geen sprake van een volwaardig fiets- en voetpad of andere afremmende maatregelen. Terwijl de gemeente graag de inkomsten van de GAS-boetes ontvangt zorgt zij niet voor een significante verbetering van de verkeersveiligheid. Wat een blamage."
"Voor onze fractie is verkeersveiligheid een absolute prioriteit en trajectcontroles kunnen daar een onderdeel van zijn. Een belangrijke voorwaarde is wel dat ook de weginfrastructuur aangepast moet zijn en dat is nu niet overal het geval. Het mag geen verdienmodel worden”, besluit Van Vaerenbergh.
Burgemeester Irina De Knop zal later op de dag reageren.