Digitaal opstappen: een nieuwe manier van reizen voor abonnees van De Lijn
© Britt Guns / De Lijn

‘Digitaal opstappen’ op bus of tram van De Lijn zonder je kaart te scannen: “Sneller en eenvoudiger”

din 23 jul

Wie een busabonnement heeft bij De Lijn kan vanaf nu digitaal opstappen. Je hoeft je MoBIB-kaart dan niet meer te scannen op de bus, maar je kan je rit al voor je opstapt registreren via de app van De Lijn. Dat is sneller, en je moet dus ook niet op zoek gaan naar je kaart. De Lijn stelde het initiatief vanmorgen voor in Leuven.

Wie nu een abonnement heeft voor de bus of tram, moet bij het opstappen telkens zijn MoBIB-kaart scannen. Dat kan voortaan ook makkelijker via de app van De Lijn. “Het gebeurt wel vaker dat je je kaart niet meteen vindt, wat voor wachtrijen bij het opstappen kan veroorzaken”, zegt Marco Demerling van De Lijn. “Voortaan kan je ook de app gebruiken. Je moet jouw kaart koppelen aan jouw account en daarna kan je aan elke halte de app openen en de rit registreren.”

Als je de app opent aan een halte, krijg je automatisch de buslijnen te zien die in de buurt rijden. Daarna krijg je een QR-code die je vervolgens moet tonen. Dat zou het opstappen een stuk gemakkelijker moeten maken. “Je moet niet meer wachten om je kaart te valideren, maar kan meteen opstappen en naar een zitplaats gaan. En je hebt het voordeel dat je je rit altijd kan volgen in de app”, besluit Demerling.