Maandag voerde De Lijn enkele wijzigingen door in het aanbod. Die wijzigingen kwamen er onder andere door een personeelstekort bij de vervoersmaatschappij. Vlaams minister van Mobiliteit Annick De Ridder (N-VA) wil dat probleem zo snel mogelijk aanpakken en de wijzigingen terugdraaien. Dat zei de minister gisteren in het Vlaams Parlement.
De Ridder wil chauffeurstekort in de Rand snel oplossen: "Niet afdingen op kennis van het Nederlands"
Zowat tien procent van het netwerk van De Lijn is sinds maandag hertekend. Het gaat om nieuwe lijnen, andere trajecten en andere frequenties. Vlaams minister van Mobiliteit Annick De Ridder is voorstander van de wijzigingen, maar wil ze toch zo snel mogelijk terugdraaien, dat zei ze gisteren in het Vlaams Parlement. "Ik vind het een goed beleid om als er tekorten zijn, dat De Lijn dan ook bijsturingen doet. Dat is goed operationeel beleid, anders blijven nog meer mensen in de koude staan. Maar die bijsturingen moeten zo snel als mogelijk kunnen teruggedraaid worden", zegt De Ridder.
De paradoxale houding van De Ridder valt gemakkelijk te verklaren. De aanpassingen kwamen er onder andere door een tekort aan chauffeurs. Vooral in de Vlaamse Rand blijft de zoektocht naar chauffeurs moeilijk. “Het zijn inderdaad meer dan 5.000 sollicitanten, 1 op de 8 wordt aangeworven. Dat is niet oké. Waar ik niet op ga afdingen is de kennis van het Nederlands bijvoorbeeld. Het is absoluut noodzakelijk dat je als chauffeur kan communiceren met je reizigers", beloofde De Ridder.
"Er wordt ook vaak verwezen naar het schrappen van haltes", zei De Ridder. "Ja, ik kan aan De Lijn de opdracht geven om met een volle vrachtwagen met palen op pad te gaan en die overal te plaatsen op plekken waar er geen vraag is. Ik geloof daar niet in. Dan bereikt niemand extra zijn bestemming. Je moet echt gaan kijken naar die basisbereikbaarheid en dat vraaggericht systeem."