Om fietsers in het centrum van Strombeek-Bever de nodige ruimte te bieden om zich op een veilige manier te kunnen verplaatsen, wordt daar vanaf 21 mei een ruime fietszone ingevoerd. Binnen die zone is de snelheid beperkt tot 30 kilometer per uur én mag het gemotoriseerd verkeer de fietsers niet inhalen. Het maakt deel uit van een mobiliteitsplan waar heel wat kritiek op is.
Centrum Strombeek-Bever wordt grote fietszone: “30 kilometer per uur en niet inhalen”
Met het instellen van de fietszone, komt de gemeente naar eigen zeggen tegemoet aan de vraag van vele inwoners. “We willen ervoor zorgen dat iedereen zich op een zorgeloze manier kan verplaatsen naar bestemmingen binnen het centrum en doorheen het centrum zelf. De fietszone wordt zodanig afgebakend dat ook de lokale verbindingen richting de centra erin vervat zitten. Binnen de fietszone is de snelheid beperkt tot 30 km/u én mag het gemotoriseerd verkeer de fietsers niet inhalen. We spreken van gemengd verkeer, waar iedereen op iedereen moet letten. Dit zal de veiligheid van de fietsers in het centrum verder verhogen en zal meer mensen aanzetten om de fiets te nemen”, zegt schepen van mobiliteit Philip Roosen.
Ondanks dat het mobiliteitsplan van Strombeek-Bever onder vuur ligt, gaat de gemeente ermee door. “Zoals bij de andere elementen van het mobiliteitsplan, zullen ook de fietszones op een later moment worden geëvalueerd”, aldus Roosen. “We bereiden ook de uitrol van de fietszone in het centrum van Grimbergen voor, zodat deze in voege kan gaan bij de start van het nieuwe schooljaar. De politie zal regelmatig handhaven op snelheid in de fietszones.”
Een petitie tegen het mobiliteitsplan levert intussen al zo'n 3.000 handtekeningen op. In de straten zijn borden te zien waarmee de inwoners aantonen het niet eens te zijn met de veranderingen. "Dit plan is opgesteld zonder rekening te houden met de veiligheid in de buurt van scholen, met overal betonblokken en straatstenen, maar er is niet nagedacht over het toevoegen van zebrapaden, verkeerslichten of verticale parkeerplaatsen in de andere richting", klinkt het. "We kregen de kans om onze mening te geven via de website van de gemeente. Maar dat is een mooie maskerade want we hebben alleen de mogelijkheid om suggesties te geven om het ingevoerde plan te verbeteren."