© Facebook

De Lijn vraagt extra controles nadat bus beschoten of bekogeld wordt: “Waar gaat dit naartoe?”

zat 4 jan

Vervoersmaatschappij De Lijn vraagt extra controles nadat een bus op nieuwjaarsdag in Koekelberg verschillende keren werd beschoten of bekogeld. Het gaat om een lijnbus die van Aalst via Asse en Affligem naar Brussel-Noord rijdt. Het parket van Brussel is met een onderzoek gestart. Volgens de socialistische vakbond is de agressie ook één van de redenen waarom vacatures in de hoofdstad en de Vlaamse Rand zo moeilijk ingevuld raken.

Op nieuwjaarsdag rond acht uur ’s avonds wordt een lijnbus in Koekelberg vijf keer beschoten, vermoedelijk met een luchtdrukpistool. Niemand raakt gewond, maar de chauffeur is duidelijk aangeslagen. Op sociale media vraagt hij zich: “Waar gaat dit naartoe?” “We tillen heel zwaar aan het incident”, zegt Marco Demerling van De Lijn aan Bruzz. “De politie voert nu een onderzoek in de hoop de daders te kunnen vatten. We willen ook meer controleploegen op pad te sturen. In Brussel doen we dat op dit moment onder politiebegeleiding. Die samenwerking verloopt goed. Het is één van de zaken die we doen zodat buschauffeurs hun beroep veilig kunnen uitoefenen.”

Volgens de socialistische vakbond is de agressie ook één van de redenen waarom vacatures in de hoofdstad en de Vlaamse Rand zo moeilijk ingevuld raken. “Elk geval van agressie is er één te veel. We hebben in het verleden al verschillende campagnes daartegen gevoerd”, aldus Demerling. “Buschauffeur is een knelpuntenberoep. Bovendien komt hier nog bij dat we in dezelfde vijver vissen als andere bedrijven, denk maar aan de luchthaven en is er ook nog het probleem van de taal. Dus dat maakt dat het nog moeilijk is om buschauffeurs te vinden momenteel.”

Er komen alvast extra controles samen met de MIVB. Zo’n samenwerking is nodig volgens de Vlaamse vervoersmaatschappij. “Alleen kunnen zo’n extreme vormen van geweld niet aanpakken. Vandaar dat we ook kijken in de richting van de politiek, politiediensten, de verschillende autoriteiten in Brussel en Vlaanderen en ook andere openbare vervoersmaatschappijen om samen iets aan het maatschappelijk probleem te doen”, aldus Demerling.