Colruyt wil productie Léberg heropstarten, maar stuit op protest: "Vrees voor verkeersoverlast"

din 23 jul

Rollen er binnenkort weer flessen frisdrank en bronwater uit de vroegere Léberg Bronnen-fabriek in Roosdaal? Dat is de vraag nu Colruyt Group bevestigt dat ze de productie wil heropstarten. De vergunning werd onlangs aangevraagd om de huidige gebouwen te slopen en te vervangen door een nieuwbouw. Colruyt mikt op een productie van 1 miljoen liter per week. Groen Pajottenland is het alvast niet eens met de plannen en roept op om bezwaar in te dienen.

Léberg Bronnen ging begin 2021 failliet. De productie van water en frisdranken lag toen al een tijdje stil. Colruyt kocht de site en onderzocht de voorbije jaren of het mogelijk de productie kon heropstarten. Uit de aanvraag die de Halse warenhuisketen onlangs aanvroeg, is dat effectief ook het plan. Het wil een volledige nieuwe bottelarij bouwen op de huidige site. Colruyt denkt aan een wekelijkse productie van 1 miljoen liter, goed voor zo'n 15 jobs. "Het klopt dat we een omgevingsvergunning hebben aangevraagd voor de site in Roosdaal en dat we dus specifieke plannen hebben met de site. We bekijken echter op dit ogenblik nog wat het juist zal worden op basis van de analyses van de bronnen", klinkt het bij de Halse warenhuisketen.

De plannen zijn alleszins niet naar de zin van Groen Pajottenland, dat voor verkeersoverlast vreest. Colruyt denkt dat zo'n tiental vrachtwagens per dag die aan en af zullen rijden. “Ze zullen langs een route waar veel schoolgaande jeugd fietst rijden, wat onveilig is”, klinkt het bij Marc Devits van Groen Pajottenland. “We vinden dat niet combineerbaar. We zien ook de industriële capaciteit verhogen, terwijl in de ruimtelijke plannen duidelijk staat dat dat niet kan. Als de firma zou sluiten en er komt andere bedrijvigheid, dan kan dat alleen met dezelfde capaciteit en dezelfde impact op de omgeving.”

Maar wat als Colruyt zich effectief houdt aan de vroegere capaciteit? “Ook dan zeggen we nee. Je kan de situatie niet vergelijken met pakweg 20 jaar geleden. De site binnen het centrum van Pamel, waar geen uitvalswegen zijn, is gewoon niet geschikt. Voor ons is de oplossing dat ze een leiding trekken van aan de site richting de geplande bedrijvenzone Belle Alliance in de buurt van de Belleheide. Dan moet al dat vrachtverkeer niet door het centrum", zegt Devits.

Colruyt wil een nieuwe bottelarij bouwen op de Lebergsite in Roosdaal

Om de hinder veroorzaakt door het vrachtverkeer te beperken denkt Colruyt aan een éénrichtingscircuit via onder meer de Omer de Vidtslaan, Lombeekstraat en Ledebergstraat. Dat staat te lezen in de aanvraag. “Bij het verlaten van de productiesite slaan vrachtwagens linksaf de Gasthuisstraat in richting de Pamelse Klei. Om via deze straat, de Jozef de Schepperstraat en de Omer de Vidtslaan terug de N8 te bereiken", staat te lezen in de aanvraag. Door een eenrichtingscircuit op te leggen wil Colruyt vermijden dat vrachtwagens in twee richtingen door dezelfde straat rijden. "Dat komt de leefbaarheid ten goede. Daarnaast worden dodehoekongevallen zoveel mogelijk vermeden door de vrachtwagens enkel afslagbeweging naar links te laten maken."