uplace-brussels-central-square2.jpg

VW-schandaal zet Uplace en verbreding Ring op de helling

woe 30 sep 2015

De fraude met de uitstootgegevens van dieselwagens kan ook gevolgen hebben voor grote infrastructuurprojecten zoals Uplace of de verbreding van de Ring rond Brussel. Volgens bevoegd minister Schauvliege zijn de milieueffecten van die projecten mogelijk gebaseerd op gegevens die sinds de Dieselgate foutief blijken te zijn. De minister sluit daarom niet uit dat er een nieuwe berekening moet komen van de impact van deze projecten op het milieu. Dat melden De Standaard en Het Nieuwsblad.

Voor de beslissingen en vergunningen voor megaprojecten wordt rekening gehouden met de extra uitstoot die de plannen met zich meebrengen. “Maar ons beleid is blijkbaar gebaseerd op gegevens die sinds de bekentenis van Volkswagen foutief blijken te zijn”, zegt minister van Omgeving Joke Schauvliege. “We kunnen dus momenteel niet inschatten wat de gevolgen zullen zijn. We werden bewust bedrogen”, aldus Schauvliege. De minister sluit dan ook niet uit dat er een nieuwe berekening moet komen voor de projecten zoals Uplace in Machelen, de Oosterweelverbinding of de verbreding van de Ring rond Brussel. Ze benadrukt wel dat in de MER’s nog veel andere factoren meespelen.

Volgens berekeningen van Groen zou de dagelijkse uitstoot door de fraude, alleen al voor het verkeer van en naar Uplace, in werkelijkheid 3 keer hoger liggen dan in de plannen berekend werd.