Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts heeft vanmorgen de start gegeven voor de aanleg van een nieuwe oeververdediging langs het zeekanaal Brussel-Schelde op de grens tussen Grimbergen en Zemst. Dat is een innovatief project, want voor het eerst wordt gebruik gemaakt van damplanken uit kunststof.
Nieuwe, duurzame oever zeekanaal Brussel-Schelde
De meest gangbare manier om kanaaloevers te bouwen bestaat tot nu uit stalen damplanken, in vele gevallen gecombineerd met een zware balk uit gewapend beton. Dat zijn sterke, maar zware materialen, waardoor de transportkosten hoog zijn. Bovendien zijn ze op langere termijn onderhoudsgevoelig en komt er bij de productie ervan veel CO2 vrij.
Voor de bouw van 100 meter nieuwe oeververdediging langs het zeekanaal Brussel-Schelde, probeert Waterwegen en Zeekanaal daarom een nieuw en innovatief product uit : glasvezelversterkte kunststof damplanken. Kunststof damplanken roesten niet en wegen maar een kwart van stalen exemplaren, wat de onderhouds- en transportkosten drukt. Ook de CO2-uitstoot bij de productie van de damplanken is merkelijk lager.
De bouwwerken voor het proefproject worden uitgevoerd door de firma Hye NV voor een bedrag van 423.262,07 EUR. (Foto: Joris Herpol)