Als de Brusselse geluidsnormen effectief worden toegepast, staan er op Zaventem duizenden banen op de tocht. Dat zegt de ondernemersorganisatie VOKA. Verschillende maatschappijen dreigen weg te gaan of hebben hun vertrek al voorbereid.
Duizenden banen op de tocht door onrechtvaardige Brusselse geluidsnormen, zegt VOKA
In 2000 voerde het Brussels Gewest geluidsnormen in boven de 19 Brusselse gemeenten. Momenteel geldt nog een maatregel die toelaat dat de normen overdag met 9 decibel en ’s nachts met 6 decibel worden overschreden. Maar die maatregel loopt af op 1 januari. Het beroep daartegen van zeven luchtvaartmaatschappijen en Brussels Airport draaide op niets uit. Voka, de Kamer van Koophandel Vlaams-Brabant, doet nu een oproep om toch af te zien van een verstrenging van de Brusselse geluidsnormen op 1 janurari. “Een leegloop op de luchthaven dreigt, bovenop de 4500 jobs die de voorbije jaren al verloren gingen door de rechtsonzekerheid en de strenge geluidsnormen”, zegt VOKA-directeur Peter Van Biesbroeck.
De onhaalbare geluidsnormen zullen er volgens VOKA voor zorgen dat er 5,5 keer meer boetes uitgekeerd zullen worden aan luchtvaartmaatschappijen die de federale regels van Belgocontrol volgen. “Dat zal een enorme impact hebben op het passagiers- en het vrachtverkeer. Ook het Belgische wereldleiderschap inzake farmaceutisch transport staat op het spel. Nochtans is volgens de federatie van Belgische farmaceutische bedrijven Farma.be de farmaceutische export goed voor 11,4% van de Belgische export,” aldus Van Biesbroeck. VOKA vraagt nu om samen naar oplossingen te zoeken in plaats van eenzijdige onhaalbare normen op te leggen.