De ombudsdienst van de luchthaven van Zaventem kreeg vorig jaar zo’n 89.500 klachten. Een negenvoud van het aantal klachten in 2013. De meeste gaan over vliegtuiglawaai. Dat blijkt uit cijfers van Airport Mediation, de ombudsdienst van Brussels Airport.
245 klachten per dag over vliegtuiglawaai
maa 9 feb 2015
De oorzaak van de forse stijging is het ‘plan Wathelet’ dat ongeveer een jaar geleden werd ingevoerd. Door de zogenaamde kanaalroute en de route die de bocht over Etterbeek en Elsene maakt, gaat zo’n 40% van de opstijgende vluchten over gemeenten die voordien niet overvlogen worden. Dat becijferde de vzw Bruxelles Air Libre.
Het regende daardoor klachten bij Brussels Airport. 89500 in totaal. In 2013 waren er dat ‘maar’ 9770. De meeste klachten (16.400) waren er in september. Vanaf november daalde het aantal klachten. Toen raakte bekend dat vanaf 2 april het plan Wathelet wordt teruggeschroefd. Vanaf dan wordt het oude spreidingsplan opnieuw van kracht. Maar dat is dan weer minder goed nieuws voor de gemeenten Kraainem en Wezembeek-Oppem.