De Vlaamse regering roept een belangenconflict in tegen de strengere geluidsnormen van het Brussels Gewest. Daardoor wordt het invoeren van die normen met zestig dagen uitgesteld.
De Vlaamse regering roept een belangenconflict in tegen de strengere geluidsnormen van het Brussels Gewest. Daardoor wordt het invoeren van die normen met zestig dagen uitgesteld.
Sinds 2000 mogen de luchtvaartmaatschappijen de Brusselse geluidsnormen overschrijden met 9 decibels overdag en 6 decibels ‘s nachts. Maar in mei besliste de Brusselse minister van Milieu Fremault dat er vanaf 1 januari geen overschrijdingen meer getolereerd zullen worden. Dat zou betekenen dat er een pak meer vluchten over de Vlaamse rand zouden gaan. De Vlaamse regering roept nu op vraag van Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts een belangenconflict in. “De belangen van de Vlamingen in de Rand zijn geschaad, gewoon omdat zij verhoudingsgewijs veel meer hinder te verwerken krijgen dan het Brussels Gewest, niettegenstaande dat de luchthaven van Zaventem voor het Brussels Gewest de grootst private werkgever is. Als het over de lusten gaat hebben ze het altijd over ‘Bruxelles Nationale’ en als het gaat over de lasten, dan is dat plots het Vlaamse Zaventem”, aldus Weyts. Door het inroepen van het belangenconflict wordt het invoeren van de strengere Brusselse normen met zestig dagen uitgesteld. In die tijd moet het Overlegcomité van de verschillende regeringen de zaak uitklaren. Het is intussen nog altijd wachten op een federale vliegwet die de zaak moet definitief regelen. “Met dit belangenconflict willen we ook de druk opvoeren, zodat die federale wet er eindelijk komt”, geeft Weyts nog mee.