van_de_voorde.jpg

Luchtvaartspecialisten bezorgd over toekomst Brussels Airport

don 12 mei 2016

Door de spontane staking van Aviapartner was er gisteren wel opnieuw veel chaos op Brussels Airport. En dat zette kwaad bloed bij topman Arnaud Feist. "Trop is te veel! Ik vrees voor de geloofwaardigheid van onze luchthaven", reageert hij vanuit Canada, waar hij het imago van de luchthaven net probeert op te poetsen. Ook luchtvaartspecialist Eddy Van de Voorde van de Universiteit van Antwerpen is bezorgd over de toekomst van de nationale luchthaven.

22 maart was een zwarte dag voor Brussels Airport. In de eerste plaats op menselijk vlak, maar ook economisch. De luchthaven lag twee weken volledig stil en werkt nog altijd niet op volle capaciteit. Volgens CEO Arnaud Feist zal de luchthaven daardoor alleen al 80 tot 90 miljoen euro omzetverlies lijden. “Brussels Airport is een zeer groot bedrijf met twee zeer grote aandeelhouders. Op zich is dat geen drama op korte termijn. Maar het wordt een drama mocht dit zich doorzetten en de aandeelhouders, onder andere het Canadese pensioenfonds, afhaken, dan wordt dat een drama voor de regio en voor de luchthaven”, zegt Eddy Van de Voorde, luchtvaartspecialist uit Diegem en verbonden aan de Universiteit Antwerpen.

Op lange termijn is het dan ook van cruciaal belang om het vertrouwen van de luchtvaartmaatschappijen en de reizigers terug te winnen. Van de Voorde vindt de stakingsacties van de luchtverkeersleiders vorige maand en de bagage-afhandelaars gisteren dan ook bijzonder gevaarlijk. “De impact is ongelofelijk groot en ik heb dat in een andere context misdadig genoemd. Voor mij mag men acties voeren, maar die moeten in verhouding staan tot de schade die berokkend wordt. Je zit met een luchthaven die 22 maart heeft doorleefd, heel snel weer herstart en dan zijn er groepen die daarvan misbruik maken om hun eigen machtsspel te spelen en hun eigen belangen na te streven. Dat kan niet. Iedereen heeft zich de naad uit het lijf gewerkt om die luchthaven weer naar boven te krijgen, om voor de welvaart van de regio en het land te zorgen en dan wordt dat doorkruist door individuele acties”, aldus Van de Voorde. Volgens Van de Voorde is Zaventem een patiënt met koorts, maar niet doodziek. De beste remedie is een drukke zomer zonder acties of incidenten. “Als de zomer op dezelfde manier zou verdergaan zoals men nu bezig is, dan vrees ik problemen. Dan vrees ik dat er inderdaad structurele effecten gaan overblijven. Indien dat niet het geval is, indien dat iedereen samenwerkt om die luchthaven weer te promoten, weer naar boven te helpen, dan gaan we waarschijnlijk weer op het groeipad geraken van voor 22 maart.”