bednet.jpeg

Zevende nationale Pyjamadag: "almaar meer Bednetters"

vrij 11 maa 2022

Vandaag is het de nationale Pyjamadag. Voor de zevende keer roept Bednet iedereen op om in pyjama naar school of naar het werk te gaan, uit solidariteit met zieke kinderen en jongeren die noodgedwongen schoollessen van thuis uit moeten volgen. Onze reporter trok naar Virgo Sapiens in Londerzeel, waar Lander vanop afstand inclusief onderwijs volgt. 

 

Het thema van de Pyjamadag dit jaar is ‘leuke momenten’. Want die gaan net zoals fysiek schoollopen aan zieke kinderen voorbij. Daar probeert Bednet verandering in te brengen, want de organisatie zorgt voor meer dan alleen maar een verbinding met het klaslokaal. Lander volgt in Virgo Sapiens in het derde middelbaar inclusief onderwijs in de B-stroom. Voor hem zijn de eindtermen aangepast aan zijn niveau en is het dus vooral belangrijk om het schoolgevoel te ervaren en deel uit te maken van een klasgroep. "Lander zit eigenlijk gewoon tussen de andere leerlingen. Als er bijvoorbeeld voorgelezen moet worden, gaan wij het rijtje af en slaan we Lander niet over. Hij komt ook gewoon aan bod," legt zijn titularis Louise Robyns uit. "Eigenlijk willen wij dat Lander gewoon mee kan volgen, zoals alle andere leerlingen op een gewone manier. Soms proberen wij met de leerlingen rond de camera te zitten, zodat zij samen kunnen overleggen of samen een groepswerk kunnen voorbereiden."

De jongste jaren steeg het aantal Bednetters. In 2021 werd zelfs een stijging van 20 procent genoteerd. “Tijdens de coronacrisis maakten meer kinderen en jongeren met immuunziekten  en bepaalde chronische aandoeningen gebruik van Bednet,” weet voorzitster Kathy Lindekens. “Ook zien we de jongste jaren een toename van jongeren die Bednet aanvragen omwille van psychologische problemen.”

Bednet biedt gezinnen en scholen gratis materiaal om via de computer verbinding met elkaar te kunnen maken. Zo kunnen zieke leerlingen van thuis uit de lessen volgen en is er interactie mogelijk. “Maar we bereiken nog niet alle zieke kinderen die in aanmerking komen,” zegt directeur Mathieu Tallon. “Twee op de drie scholen heeft nog niet met ons samengewerkt, dus we moeten inzetten op een groter bereik”.