© Antonin Weber

DHL mengt op Brussels Airport brandstof gewonnen uit frituurolie met kerosine: “Stap in de goede richting"

8 uur geleden

Expresskoerier DHL zal in Zaventem bijna 200.000 vaten duurzame brandstof laten leveren. Het gaat om kerosine die gewonnen wordt uit onder meer gebruikte frituurolie en dierlijk afvalvet. Het moet de vluchten vanop Zaventem duurzamer maken. Een stap in de goede richting verzekert DHL, maar Bond Beter Leefmilieu heeft er toch twijfels bij. "Het blijft een druppel op een hete plaat. En dan nog een twijfelachtige", zegt Naomi Cambien.

DHL Express laat 200.000 vaten SAF aanrukken voor z’n vrachtvliegtuigen op Brussels Airport. SAF staat voor sustainable aviation fuel, het is duurzame brandstof gewonnen uit dierlijk vet en frituurolie. DHL gaat die vermengen met fossiele kerosine om de vrachtvluchten op Brussels Airport duurzamer te maken. “Bij het verbranden komt evenveel CO2 vrij als bij gewone kerosine, maar die uitstoot wordt deels gecompenseerd door CO2 die wordt uitgespaard in het productieproces, door de recyclage van bijvoorbeeld frituurolie en dierlijke vetten”, klinkt het bij Kirsten Carlier, de CEO van DHL Express. “Het gebruik ervan schiet wereldwijd uit de startblokken, zo is de productie op een jaar tijd verdubbeld naar 600 miljoen liter. Daardoor is het continu zoeken naar extra aanbod in een erg krappe markt.”

In die krappe markt schuilt een groot gevaar volgens Bond Beter Leefmilieu. "Met die biobrandstoffen zien we nu al veel problemen”, zegt Naomi Cambien. “Er is enerzijds veel fraude, anderzijds zijn er al veel sectoren die al langer gebruik maken van dierlijke vetten. Als de vraag vanuit de luchtvaartsector nog meer zal stijgen, dreigen andere sectoren over te stappen naar palmolie, wat nefast is voor de natuur. Bovendien is het afval geen onuitputtelijke bron. Het is dus een druppel op een hete plaat, en bovendien een heel twijfelachtige.”

“Het is dus een druppel op een hete plaat. En bovendien een heel twijfelachtige.”

- Naomi Cambien, Bond Beter Leefmilieu

DHL beseft dat de duurzame brandstof geen wondermiddel is én bovendien ook veel duurder. Vandaag kost die geen 670 euro, maar 2.010 euro per ton, drie keer zo veel dus. “Grote vliegtuigen op batterijen zijn vandaag niet haalbaar, ze zouden het vliegtuig te zwaar maken. Ook waterstof is nog niet geschikt voor straalmotoren. Oplossingen die op doorbreken staan voor andere transportmiddelen, zijn vandaag niet geschikt voor de luchtvaart”, zegt Carlier. “Het is niet perfect, maar een daling tot 80 procent van de CO2-uitstoot is absoluut een grote stap in de goede richting.”

Maar volgens Bond Beter Leefmilieu zijn er nog betere alternatieven. "Rationeler vliegen en minder pakjes laten overkomen en meer focussen op de ontwikkeling van synthetische brandstoffen", besluit Naomi Cambien.