Opbouw Autosalon

Autosalon bereidt zich voor op 300.000 bezoekers

don 9 jan

Het Brusselse autosalon is terug van een jaar weggeweest. Vanaf morgen staan 65 verschillende merken te blinken in Brussels Expo. Vorig jaar trok distributeur D'Ieteren zich terug, waardoor het salon werd geannuleerd. Maar organisator Febiac heeft alle grote spelers kunnen overtuigen om opnieuw mee te doen.

De crisis in de Europese auto-industrie blijft buiten de muren van Brussels Expo. Morgen begint daar voor de 101ste keer het Autosalon, de hoogmis voor autoliefhebbers.

Vorig jaar bleven de autofanaten op hun honger zitten. Autoverdeler D'Ieteren haakte toen af, maar organisator Febiac wist alle grote autobouwers te overtuigen om opnieuw naar België af te zakken. "2023 was voor de particuliere markt een moeilijk jaar waardoor een grote meerderheid van onze leden had besloten om in 2024 niet mee te doen aan het Autosalon", zegt Kris Gysels van Febiac. "De markt is terug aan het aantrekken. Dus vooral de particuliere markt wordt populairder. Men heeft besloten om massaal terug heel enthousiast hun steun te betuigen aan de organisatie van het Autosalon."

Het Autosalon blijft niet ter plaatse trappelen. In de leemte die het salon vorig jaar liet, sprong de spectaculaire Brussels Auto Show, een voorbeeld voor het Autosalon. "Naast het verkoopsaspect is er ook het belevingsaspect", zegt Gysels. "We hebben meer dan 40 dreamcars over de zes paleizen verspreid. Dat gaat over Lamborghini's, Bugatti's, auto's van meer dan vier miljoen euro. Twee Formule 1-bolides, we hebben tal van simulatoren waar je kan racen en rallyrijden. We zijn dus teruggekomen, maar we zijn meer en beter dan in 2023."

Het Autosalon loopt van 10 tot 19 januari. De organisatie hoopt 300.000 auto-aficionado's te mogen verwelkomen.